ارزیابی نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت در قیمتگذاری اقلام تعهدی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
علی احمدی, سعیدفدایی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیران از طریق اقلام تعهدی اختیاری میتوانند اطلاعات حسابداری را به بازار سرمایه مخابره کنند. مخابره اطلاعات به بازار از طریق تقویت و بهبود محیط اطلاعاتی و افشای اطلاعات در خصوص فرصتهای رشد شرکت، میتواند برای سرمایهگذاران ایجاد ارزش نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت در قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. دوره انجام پژوهش 1385 تا 1392 و نمونه پژوهش شامل 71 شرکت میباشد. نتایج پژوهش از تأثیر مثبت و معنیدار اقلام تعهدی اختیاری بر ارزش بازار سهام حکایت دارد. همچنین، نتایج نشان میدهد که در شرکتهای با محیط اطلاعاتی قوی و همچنین در شرکتهای با رشد بالا، اقلام تعهدی اختیاری تأثیر بیشتری بر ارزش بازار سهام دارد. در کل، نتایج این پژوهش بر نقش علامتدهی اقلام تعهدی اختیاری تاکید دارد.
کلید واژگان
قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاریمحیط اطلاعاتی و رشد شرکت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
شاپا
2008-76912322-3405




