نقش شهود در فلسفه اسلامی
(ندگان)پدیدآور
سروش, جمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشهور است که در فلسفه اسلامی، مقوّم و رکن اصلی، برهان، یعنی اقامة استدلال قیاسی است و شهود در این علم ارزش و جایگاهی ندارد، مگر از باب مقدمه یا تأیید. در این مقاله توضیح دادهایم که شهود نه فقط در آغاز فلسفه (اثبات مبدأ تصدیقی آن)، و در برخی مسائل فلسفه مانند اثبات تجرد علم، اثبات تجرد نفس در برهان طلق، اثبات علم و اقسام آن (علم حصولی و علم حضوری)، اثبات برخی مقدمات اصالت وجود و نیز تبیین نحوه ادراکات حسی، کارایی دارد، بلکه در همة استدلالهای برهانی نیز نقش اساسی و ریشهای از آنِ شهود است. به تعبیر دیگر، هیچ مسئله فلسفی نیست، مگر اینکه یا مستقیماً مشهود نفس است یا در نهایت به شهود بازمیگردد. بنابراین، شهود بیواسطه یا باواسطه منشأ ارزش و اعتبار همة مدعیات و برهانهای فلسفی است و اگر شهود نباشد، ارزش و جایگاه برهان نیز فرومیریزد.
کلید واژگان
فلسفه اسلامیشهود
برهان فلسفی
علم حضوری
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
221393تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01




