مرور دوره 17, شماره 64 بر اساس عنوان

  • روایت شیخ کلینی از مستثنیات ابن ولید در نوادر الحکمه 

    رضا داد, علیه؛ جلالی, مهدی (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-08-22)
    نوادر الحکمه، اثر محمّد بن احمد بن یحیی اشعری یکی از مهم­ترین منابع اصیل روایی و از مآخذ کتاب­های چهارگانه شیعه است. دانشمندان شیعه این کتاب را به نیکویی ستوده‌اند، جز آن که محمّد بن حسن بن ولید، محدث نقّاد قرن سوم، بر ...

  • نقد و باز خوانی نظریه پالایش منابع حدیثی معتبر از روایات تقیه‌ای 

    اخلاقی امیری, حسن علی؛ حائری, محمد حسن (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-08-22)
    «تقیه» و مباحث مرتبط با آن، در طول تاریخ تشیع، از اهمیت خاصی برخوردار بوده،‏‏ و بحث‏‏های گوناگونی در باره صورت گرفته است. یکی از دیدگاه­هایی که از قدیم به برخی از بزرگان منسوب شده و از زمان مرحوم صاحب جواهر، با توجه به ...

  • نقش بلخ در نشرحدیث شیعه 

    غلامعلی, مهدی (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-08-22)
    منطقه «بلخ» از جمله مناطقی است که حدیث شیعه مدتی از حیات خویش را در آن سپری کرده است، ولی پژوهشی مستقل در بازخوانی تلاش محدثان شیعه در این منطقه شکل نگرفته است.  این منطقه بخشی از خراسان بزرگ در قدیم بوده و اکنون شامل ...

  • کارکردهای تطبیق در احادیث تفسیری 

    رستم نژاد, مهدی (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-08-22)
    کلمات اهل بیت - که ریشه در آگاهی‏‏های وحیانی دارد - از ویژگی‏‏هایی چون اشارات،‏‏ معاریض، و محاسن برخوردار است. ‏‏در این مقاله تلاش شده است تا نشان داده شود که یکی از موثرترین راه­ها برای شناسایی و شناساندن این ویژگی‏‏ها، ...

  • گزارشی از تحلیل مضامین ادعیه ماه رجب بر اساس مصباح المتهجد شیخ طوسی 

    حاجی حسنی, زهرا؛ مهریزی, مهدی (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-08-22)
    بخش عمده‌ای از میراث حدیثی شیعه را «ادعیه مأثوره» و زیارات تشکیل می‌دهند. ‌‌از دوره‌های نخستین تدوین حدیث، این نکته مورد توجه محدّثان بوده و کتبی ‌را به این موضوع اختصاص داده‌اند.‌ از میان این کتب، مصباح المتهجد شیخ طوسی‌ ...

  • گونه‌شناسی هدایت الهی در قرآن و حدیث 

    محمدی ری شهری, محمد (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-08-22)
    هدایت، به معنای نشان دادن راه درست مقصد، از واژه‌های پرتکرار در قرآن و حدیث است. هدایت، گونه‌ای راهنمایی، همراه با لطف و بار معنایی مثبت است؛ ولی گاه به قصد تهکّم برای غیر آن به کار می‌رود. هدایت کردن خداوند به دو گونه ...