بررسی ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاههای ورزشی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم نژاد سلامی, جعفرجعفری, افسرعلیدوست قهفرخی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاههای ورزشی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. به همین سبب با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامۀ ارتباط غیرکلامی و واکنش مشتریان با پایایی بهترتیب ضریب آلفای کرانباخ 77/0و 83/0 بررسی شدند. در تجزیهوتحلیل دادهها با توجه به نرمال دادهها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (K-S)، بهمنظور تعین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و از رگرسیون برای شناسایی سهم تبیینی هر یک از مؤلفههای ارتباط غیرکلامی در پیشبینی واکنش مشتریان، استفاده شد. نتایج دادهها نشان داد که تمامی مؤلفههای ارتباط غیرکلامی (جز مؤلفۀ ظاهر فیزیکی) با واکنش مشتریان، همبسـتگی مثبـت و معنـادار دارد (01/0P2)، متغیر ارتباطات غیرکلامی حدود 20 درصد از واریانس واکنش مشتریان را تبیین میکند. با وجود این فروشندگان محصولات ورزشی (که ارتباط مستقیم و رودررو با مشتریان دارند) میتوانند با تقویت این مؤلفهها و کسب رضایت بیشتر مشتریان، وفاداری آنها را افزایش دهند و به مزیتهای مهمی مانند فروش و درآمد بیشتر دست یابند.
کلید واژگان
ارتباط غیرکلامیزبان بدن
فروشگاههای ورزشی
کالاهای ورزشی
واکنش مشتریان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسیارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار و عضو هیأت علمی دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




