ویژگیهای شغلی دبیران و رابطهی آن با توانمندسازی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق بهمنظور شناخت ویژگیهای شغلی دبیران و رابطهی آن با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای دخترانهی شهر تهران پایهریزی و اجرا شده است. نوع تحقیق توصیفی است و کلیهی مدیران و دبیران دبیرستانهای یادشده، جامعهی آماری این تحقیق بودهاند که تعداد 292 نفر از آنها از طریق فرمول برآورد حجم نمونهی کوکران و با روش نمونهگیری چندمرحلهای به صورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به اهداف تحقیق، برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی توانمندی وتن و کمرون و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای شغل مورد استفاده قرار گرفته است. روایی محتوایی و صوری ابزار، براساس نظرات متخصصان و صاحبنظران تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهمیزان 92/0 برای پرسشنامهی توانمندسازی و 73/0 برای پرسشنامهی ویژگیهای شغل محاسبه گردید. از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از نرمافزار آماری spss، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که: 1- براساس تحلیل عاملی، ویژگیهای شغلی مطرحشده در مدل هاکمن و اولدهام، به دو عامل قابل کاهش هستند. 2- پاسخگویان، ویژگیهای شغلی مطرحشده در مدل یادشده را برای شغل معلمی در سطح نسبتاً بالایی ارزیابی نمودهاند. 3- بین نظرات مدیران و معلمان در مورد ویژگیهای شغل معلمی تفاوت معناداری وجود دارد. 4- معلمانِ مورد مطالعه، توانمندیِ روانشناختی خود را در سطح بالایی ارزیابی نمودهاند و بالأخره، بین ویژگیهای شغل معلمی و توانمندی روانشناختی دبیران، رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد.
کلید واژگان
شغل معلمیویژگیهای شغل
توانمندسازی
توانمندی روان شناختی
طراحی شغل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع)Imam Hussein University
شاپا
8254-80022645-5072



