رواسازی و اعتباریابی مقیاس ارزشذهنی تکلیف در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ترابی, سید سعیدحسن آبادی, حمیدرضاکدیور, پرویننوری, ربابهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص های روانسنجی مقیاس 14 گویهای مقیاس ارزش ذهنی تکلیف(TSV؛ وو و فان، 2016) در جامعه دانشجویی ایرانی انجام شد.شرکتکنندگان 260 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرستان دامغان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در یک جلسه منفرد و بهصورت اجرای کلاسی و با چیدمان یکسان ابزارها به ترتیب به مقیاسهای ارزش ذهنی تکلیف، رفتارهای پیشرفت و خودکارآمدی پاسخ دادند. بهمنظور بررسی روایی سازه مقیاس TSV از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس نشان داد مقیاس TSV از دو خرده مقیاس ارزش کاربردی- دستیابی و ارزش درونی تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی با مقایسه مدلهای رقیب تک عاملی، دوعاملی و چهار عاملی نشان داد که ساختار دوعاملی مقیاس برازش قابلقبولتری با دادهها دارد و کلیه شاخصهای برازندگی نیز برازش مدل را تأیید کردند. همچنین، همسانی درونی خرده مقیاس های TSV با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب بودند. بهمنظور برآورد روایی ملاکی و همگرا ضرایب همبستگی خرده مقیاسهای ارزش ذهنی تکلیف (TSV) با خرده مقیاسهای تلاش و پشتکار از مقیاس رفتارهای پیشرفت (وو و فان، 2016) و خودکارآمدی تحصیلی (پینتریچ و دی گروت،1990) در سطح 01/0 معنیدار بودند. درمجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار TSV بهمثابه ابزار جهت بررسی ارزش ذهنی تکلیف در بین دانشجویان ایرانی فراهم کرد و میتواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
کلید واژگان
مقیاس ارزش ذهنی تکلیفارزش کاربردی- دستیابی
ارزش درونی
شاخصهای روانسنجی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراناستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2252-004X2476-6240




