ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای تدریس دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
کوهی, محمدگراوند, یاسرقاسم زاده, عباسعباسی جوشقان, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هیجانها بهطور بالقوه در هر جنبهای از فرایند تدریس و یادگیری دخیل هستند و تدریس خوب با انواعی از هیجانهای مثبت تحقق پیدا میکند. بنابراین درک ماهیت هیجانها در محیطهای آموزشی ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای تدریس تریگول (2012) بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی کلیه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد (804 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 280 نفر تعیین شد و به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی بر اساس شاخص روایی محتوایی موردبررسی قرار گرفت، برای احراز روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از روش همسانی درونی و باز آزمایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجانهای تدریس برابر با 89/0 و برای عاملها از 73/0 تا 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجانهای تدریس از ویژگیهای روانسنجی قابل-قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در مطالعات هیجانهای مربوط به تدریس استفاده کرد.
کلید واژگان
رواسازیتحلیل عاملی تأییدی
تدریس دانشگاهی
هیجانهای اساتید
پرسشنامه هیجانهای تدریس
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهددانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران.
کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سیستان و بلوچستان، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد بجنورد
شاپا
2252-004X2476-6240




