نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوهی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorگراوند, یاسرfa_IR
dc.contributor.authorقاسم زاده, عباسfa_IR
dc.contributor.authorعباسی جوشقان, احسانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:14:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:14:57Z
dc.date.available1399-07-09T09:14:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:14:57Z
dc.date.issued2019-04-21en_US
dc.date.issued1398-02-01fa_IR
dc.date.submitted2018-10-07en_US
dc.date.submitted1397-07-15fa_IR
dc.identifier.citationکوهی, محمد, گراوند, یاسر, قاسم زاده, عباس, عباسی جوشقان, احسان. (1398). ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه هیجان‌های تدریس دانشگاهی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 9(35), 55-74. doi: 10.22054/jem.2019.36336.1835fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2019.36336.1835
dc.identifier.urihttp://jem.atu.ac.ir/article_10192.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357854
dc.description.abstractهیجان‌ها به‌طور بالقوه در هر جنبه‌ای از فرایند تدریس و یادگیری دخیل هستند و تدریس خوب با انواعی از هیجان‌های مثبت تحقق پیدا می‌کند. بنابراین درک ماهیت هیجان‌ها در محیط‌های آموزشی ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه هیجان‌های تدریس تریگول (2012) بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی کلیه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد (804 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 280 نفر تعیین شد و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی بر اساس شاخص روایی محتوایی موردبررسی قرار گرفت، برای احراز روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از روش همسانی درونی و باز آزمایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویه‌ها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجان‌های تدریس برابر با 89/0 و برای عامل‌ها از 73/0 تا 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجان‌های تدریس از ویژگی‌های روان‌سنجی قابل-قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری معتبر در مطالعات هیجان‌های مربوط به تدریس استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent884
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2019.36336.1835
dc.subjectرواسازیfa_IR
dc.subjectتحلیل عاملی تأییدیfa_IR
dc.subjectتدریس دانشگاهیfa_IR
dc.subjectهیجان‌های اساتیدfa_IR
dc.subjectپرسشنامه هیجان‌های تدریسfa_IR
dc.titleارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه هیجان‌های تدریس دانشگاهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سیستان و بلوچستان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد بجنوردfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue35
dc.citation.spage55
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد