• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه توانمندی رویکرد بیزی مدل IRTچندسطحی و مدل کلاسیک چندسطحی: تحلیل داده‌های آزمون فیزیک تیمز پیشرفته (2008)

    (ندگان)پدیدآور
    یونسی, جلیلاسکندری, فرزاددلاور, علیفلسفی نژاد, محمدرضافرخی, نورعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    526.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: اعتبار تحلیل­های چندسطحی با تأکید بر تفاوت‌های نظریه­های اندازه­گیری (رویکرد کلاسیک اندازه­گیری و رویکرد نظریه جدید اندازه­گیری (IRT)) به کمک داده‌های مختلف مورد پژوهشهای اخیر بوده است. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بدست آوردن میزان تأثیر مدارس بر نمرات کسب شدۀ دانش­آموزان شرکت کننده در آزمون تیمز پیشرفته 2008 بود. روش: برای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از داده­های مربوط به اجرای آزمون فیزیک تیمز پیشرفته 2008 که روند آموزش فیزیک پیشرفته دانش­آموزان سال آخر متوسطه (پیش­دانشگاهی) را مورد ارزیابی قرار می­دهد، استفاده شد. جامعه آماری و گروه نمونه پژوهش حاضر، جامعه آماری و گروه نمونه پایۀ پیش دانشگاهی رشته ریاضی- فیزیک در آزمون فیزیک تیمز پیشرفته است که در سال تحصیلی 1387-1386 به اجرا در آمده است. حجم نمونه دانش­آموزان ایرانی در این سنجش برابر 2556 نفر بوده است. یافته‌ها: نتایج تحلیل­ها به طور کلی نشان داد که نخست تحلیل­های چندسطحی نظریه سؤال- پاسخ (MLIRT) نسبت به تحلیل­های چندسطحی نمرۀ واقعی (MLTS) از قدرت بیشتری در آشکارسازی تفاوت بین مدارس برخوردار است. دوم آنکه، میزان تفاوت بین مدارس شرکت کننده در آزمون ریاضیات تیمز پیشرفته که در شاخص ICC (همبستگی درون رده­ای) منعکس شده است در تحلیل­های MLIRT بسیار زیاد است. بحث و نتیجه‏گیری: نخست آنکه، در نظر گرفتن خطای اندازه­گیری تک تک سؤالات در تحلیل­­ها در چارچوب بیزی و با استفاده از نمونه­گیری گیبس به طور چشمگیری توانمندی تحلیل­های چندسطحی را بهبود می­بخشد و افزایش معنادار نسبت واریانس تبیین شده را در پی خواهد داشت. دوم آنکه، تفاوت و تبعیض آموزشی بین مدارس زیاد است که این امر عمدتاً ناشی از متغیرهای در سطح مدرسه (نظیر متغیرهای مرتبط به معلم یا متغیرهای مرتبط به مدرسه) می­باشد.
    کلید واژگان
    تحلیل چندسطحی
    رویکرد بیزی
    نظریه سؤال- پاسخ (IRT)
    نظریه کلاسیک آزمون (CTT)
    آزمون تیمز پیشرفته (TIMSS)
    تحلیل حساسیت

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
    استاد دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    http://jem.atu.ac.ir/article_277.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357614

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب