نمود هوشهای چندگانه و سطوح شناختی در کتاب عربی پایة هشتم
(ندگان)پدیدآور
اجاقی, محمدخاقانی اصفهانی, محمدقمرانی, امیرنوع مدرک
Textعلمی - پژوهش
زبان مدرک
العربيةچکیده
از آنجایی نظریة هوشهای چندگانه نظریهای محتوامحور است و بر تنوع محتوا تأکید دارد؛ و حیطة شناختی اهداف شناختی را سطحبندی میکند، آرمسترانگ (1984) پیشنهاد کرد محتوای آموزشی طبق این دو نظریه تهیه و تنظیم شود. کتاب درسی به عنوان متداولترین محتوای آموزشی بهترین مجال برای بهکارگیری این الگوی تلفیقی است. به همین روی، پژوهش پیش رو، محتوای کتاب عربی پایة هشتم را براساس این الگو تحلیل کردهاست تا چگونگی توزیع هوشهای چندگانه و سطوح شناختی در این کتاب را بسنجد و ارزیابی کند. نتایج نشان میدهد که هوشهای زبانی، ریاضی، فضایی و میانفردی به ترتیب هوشهای رایج، و سطوح پایین شناختی (یادآوردن، فهمیدن و کار بستن) سطوح درگیر در این کتاب هستند. دیگر هوشها و سطوح در این کتاب پوشش داده نشدهاند.
کلید واژگان
کتاب عربی هشتمهوشهای چندگانه
سطوح شناختی
فعالیتهای آموزشی
تحلیل محتوا
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2017-12-011396-09-10
ناشر
انجمن ایرانی زبان وادبیات عربیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهاناستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان




