السنة 11, العدد 35
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بازگشت به مرکز در «التوهم» حارث محاسبی
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)حارث محاسبی در «التوهم»، سفر روح به جهان دیگر را به شیوة دومشخص و در قالب معراجنامه روایت میکند. از شاخصترین عناصری که سفرنامه و به تبع آن معراجنامه بر اساس ماهیت خود بر آنها استوار است، زمان و مکان است. زمان و مکان ...
-
ارزیابی آمادگی و توانایی دانشجویان رشته زبان وادبیات عربی در زمینة ورود به بازار کار مرتبط با این رشته (از دیدگاه دانشجویان و اساتید)
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)امروزه داشتن مدرک برای افراد جویای شغل در بازار کار داخلی و احیاناً خارجی گرچه لازم است ولی بهتنهایی کافی نیست. فرد جویای کار برای ورود به بسیاری از مشاغل به مهارتهایی نیاز دارد که بدون داشتن این مهارتها از عهده انجام ...
-
استعاره از منظر بلاغت عربی و زبانشناسیِ شناختی
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)استعاره یکی از زیباترین آرایههای بلاغی است. بلاغتپژوهان عرب مانند سایر بلاغتپژوهان، به استعاره توجه ویژهای داشته و همواره کوشیدهاند با بررسی انواع استعاره، آن را در اقسام مختلفی مانند مصرحه، مکنیه و...طبقهبندی کنند. ...
-
نقش گروههای زبان و ادبیات عربی در توسعه کارآفرینی
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)اگر چه کارآفرینی رویکرد جدید در نظام آموزش عالی است؛ اما فراوانی دانشآموختگان فاقد تواناییهای فردی و مهارتهای لازم برای راهاندازی کسبوکار مناسب، آن را چالش میکشد. زبان عربی، علاوه بر ایـنکـه زبان قرآن و علوم و معارف ...
-
فضایل امام علی(ع) در شعر ناصرخسرو و کمیت بن زید اسدی
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)نگاه ناصرخسرو و کمیت بن زید اسدی، به فضایل حضرت علی (ع) با بهرهگیری از آیات و روایات، قابل توجه است. مسئله مهم در این زمینه وجوه تشابه و تباین در نوع نگاه دو شاعر به امام علی (ع) و منابع مورد استفاده و ...
-
سه نماد از شهیدان فلسطینی در شعر عمر ابوریشه از سال 1948م. تا 1967م.
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)با شکست فلسطین در سال 1948م. ادبیات مقاومت این سرزمین وارد مرحلة جدیدی شد. عمر ابوریشه (1908-1990م)، شاعر مقاومت سوریه، ازجمله شاعرانی است که حجم زیادی از شعر خود را در دفاع از فلسطین سروده و توجه ویژهای به شهید ...
-
الإیقاع الصوتی فی نهجالبلاغة: خطبتی «الشِّقشقیة» و«خلقة الطاووس» أنموذجاً
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)ظاهرة الموسیقی فی النص الأدبی تثیرُ قدرا کبیراً من الانتباه. والإیقاع المتوازن المنسجم یشدّ النفس إلیه، ویشوقها ویجعلها أکثر قبولاً للفن القولی المتوفر علیه، عن طریق خلق جو موسیقی تنساب معه النفس وتطرب له الأذن، ولما کان ...
-
الخطاب الغلافی ومضمرات التصوف فی «أنطق عن الهوى» لعبدالله حمادی
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)کان الغلاف فی السابق من أجل حفظ ما فی المتن من التلف، وأصبح الغلاف الآن یتخذ منحى آخر من خلال مدى تطابقه للمتن ومدى التعبیر عنه، وهو ما نراه فی صفحة الغلاف لدى الشاعر فی دیوانه، فالغلاف کان مرتبطا بالمتن الشعری الذی إذا ...
-
التطابق بین السارد والمؤلف والشخصیة المرکزیة فی سیرة «حیاتی» الذاتیة لأحمد أمین
(انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی, 2058-02-19)من الموضوعات المثیرة للجدل فی السیرة الذاتیة هی أنه هل المؤلف استطاع أن یقلّل المسافة بین الثلاثة: هو بنفسه، والسارد والشخصیة المحوریة وبعبارة أدقّ هل تمکّن من التطابق بین هذه المکوّنات الثلاثة؟ بالتأکید یوجد فارقٌ کبیرٌ ...



