تغییر برنامه درسی ریاضی مدرسهای: چالشها و تحقیقات مورد نیاز
(ندگان)پدیدآور
غلام آزاد, سهیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر، اصلاحات برنامه درسی ریاضی مدرسهای در بسیاری از کشورها صورت گرفته است. هر چند بستر این اصلاحات، به طور قابلتوجهی با هم متفاوت بودهاند، با این حال، تأمل و تحقیق در این اصلاحات، حقایق زیادی را آشکار میکند. به عنوان مثال، بررسیها نشان میدهند که بسیاری از کشورها، تمایل زیادی دارند که استانداردهای برنامه درسی و محتوای منتخبی که در کشورهای پیشرفته مورد  تأکید هستند را در برنامه درسی ملی خود بگنجانند. این گرایش در موضوع درسی ریاضی، با توجه به نقش و ماهیت ویژهای که دارد، حتی بیشتر هم دیده میشود. در این مقاله، پس از بررسی مفهوم «اصلاح» و تمایز آن با «تغییر» برنامه درسی، عوامل اثرگذار در اصلاحات برنامه درسی ریاضی مدرسهای از نیمه دوم قرن بیستم به بعد و چالشهای متأثر از آنها، مورد تحلیل نظری قرار میگیرند. سپس با استناد به مطالعات بینالمللیِ انجام شده، تحقیقات لازم در زمینه اصلاحات برنامه درسی ریاضی مدرسه مورد بحث قرار خواهند گرفت.
کلید واژگان
تحول آموزش و پرورشتغییر برنامه درسی
اصلاحات برنامهدرسی
برنامهدرسی ریاضی مدرسه ای
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01




