بررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
بحرینی بروجنی, مجیدنصر اصفهانی, احمدرضاسپهری بروجنی, کبرینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف در درس تفکر و پژوهش پایه ششم بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی است. اطلاعات بهصورت کمّی و کیفی (ترکیبی) جمعآوری شد. جامعه آماری بخش کمّی، مدرسان، مؤلفان، کارشناسان و معلمان در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده است. برای انتخاب نمونه، چون جامعه آماری مدرسان و مؤلفان محدود بود، بنابراین از طریق سرشماری اقدام و از همه آنها نظرسنجی به عمل آمد (44 نفر). برای بقیه گروهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده و به ترتیب، 18 و 264 نفر انتخاب شد. در بخش کیفی، از 95 کلاس درس مشاهده و با 180 نفر از کارشناسان، مدرسان و معلّمان مصاحبه هدفمند، انجام گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی محتوا و روایی سازه استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ، پایایی مشاهدهها از روش پایایی مشاهدهگر مربوط به ملاک و برای پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. طبق نظر معلّمان و کارشناسان تا حدودی (55/3=، طبق نتایج مشاهدهگران در حد کم (80/2=)، اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف، در درس تفکر و پژوهش بکارگیری شده است.
کلید واژگان
عناصر برنامه درسیدرس تفکر و پژوهش
اهداف برنامه درسی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکردهیأت علمی دانشگاه اصفهان
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد




