چارچوبی برای طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی «کار و فناوری» (با تأکید بر دوره متوسطه اول)
(ندگان)پدیدآور
ادیب, یوسفعزتی, محمدرضافتحی آذر, اسکندرمحمودی, فیروزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در بیشتر کشورها، در دوره آموزش عمومی، حوزهای از یادگیری با هدف تربیت فناورانه تعریف شده است. این حوزه در گذشته از الگوی آموزشهای حرفهای و فنی پیروی میکرد. در دهه آخر قرن بیستم این الگو تحت تأثیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و فناورانه به سمت آموزش فناوری نوین تغییر جهت داد. با توجه به تأکید بر تربیت فناورانه در سند چشم انداز بیست ساله، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای برنامهریزی درسی در درس کار و فناوری، به تحلیل اسناد، ادبیات پژوهشی و منابع برنامههای درسی آموزش فناوری در سطح جهانی پرداخته است. نتیجه این بررسی نشان دهنده توجه به سواد فناوری برای زندگی در قرن بیست و یکم بهعنوان چشم انداز است که ایجاد درک فناورانه، توانایی استفاده و ارزیابی فناوری هدفهای اصلی آن محسوب میشود. برنامه درسی کار و فناوری میتواند شامل اهداف متنوعی در برنامه درسی مطابق با دیدگاه؛ دیسیپلینی، شایستگی – محور، فرایند شناختی، ارتباط شخصی بازسازگرایی باشد که در قالب «واحد» برای تدریس آماده میشود. در این چارچوب منبع محتوا از تحلیلهای سیستمی به دست میآید و در بردارنده ابعاد سه گانه مفهوم جامع فناوری؛ دانش، فرایند و زمینه است. همچنین روش تدریس با طبیعت روشهایی که مهندسان و فناوران بکار میگیرند متناسب است و سنجش دانشآموزان نیز بازتابی از روش تدریس و ماهیت فناوری خواهد بود.
کلید واژگان
آموزش فناوریسواد فناوری
برنامه درسی
فنی و حرفهای
کار و فناوری
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دکترای برنامهریزی درسی و استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریزدانشجوی دوره دکتری برنامهریزی درسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دکترای تعلیم و تربیت و استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دکترای برنامهریزی درسی و استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز




