موفقیت برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگیهای حرفهای معلمی
(ندگان)پدیدآور
فتحی, معصومهسعیدی پور, اسماعیلابراهیمی قوام, صغریدلاور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مأموریت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم فکور و شایسته است. هدف این مقاله بررسی موفقیت برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان در دستیابی دانشآموختگان به شایستگیهای حرفهای معلمی است و با روش علی- مقایسهای انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دانشآموختگان علوم تربیتی و علوم پایه پردیسهای تهران در سال 97-1396 به تعداد 1592 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 310 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه برای گردآوری دادهها، و از آزمونهای تحلیل واریانس و تی برای تحلیل دادهها، استفاده شد. یافتهها نشان داد دستیابی به شایستگیهای معلمی در برنامههایموضوعی تربیتی (PCK) در هر دو گروه بررسی شده، از برنامههای عمومی بیشتر است و دستیابی به شایستگیها در دانش آموختگان علوم تربیتی در هر دو حوزه برنامههای عمومی و برنامههایموضوعی تربیتی بهطور معنیداری بالاتر از گروه علوم پایه است.
کلید واژگان
شایستگی حرفهای معلمدانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان
برنامه درسی عمومی
برنامه درسی موضوعی تربیتی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد ممتاز گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی




