مطالعه تطبیقی برنامه درسی فنی و حرفهای (رسمی و آکادمیک) با تأکید بر قصد کارآفرینانه در بین کشورهای کانادا، آلمان و هندوستان با ایران
(ندگان)پدیدآور
بنی عامریان, مریمجوادی پور, محمدحکیم زاده, رضواندرانی, کمالخدایی, ابراهیممبارکی, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش مطالعه تطبیقی برنامه درسی فنیوحرفهای سه کشور موفق دنیا در آموزش فنیوحرفهای و کارآفرینی با ایران بود. پژوهش کاربردی توصیفی، با استفاده از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی انجام و اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی با رویکرد ارتقاء قصد کارآفرینانه در فراگیران بررسی شد. نتایج: اهداف و محتوای برنامه درسی سه کشور منتخب و ایران مشابه و در راستای ایجاد قصد و مهارتهای کارآفرینانه است. در آلمان و کانادا تربیت نیروی کار جهانی از اهداف برنامه درسی است. محتوای بررسیشده برنامه درسی کشورهای منتخب و ایران شبیه و توجه به فناوری و اطلاعات، علم ارتباطات، یادگیری زبانهای بینالمللی و محیطزیست، محتوای مکمل در برنامه درسی کشورهای منتخب است. درسهایی مانند مدیریت کسبوکار، دانش کارآفرینی در کشورهای منتخب و ایران مشترک، اما میان فعالیتهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی کشورهای منتخب و ایران فاصله زیادی دیده شد. در ایران از روشهای سنتی در تدریس استفاده میشود اما رویکرد کشورهای منتخب بر پایه روشهای گروهی است. در ارزشیابی، کشورهای منتخب از روشهای متنوع (استفاده از هیات ارزیاب، خودارزیابی، ارزیابی پروژههای تحقیقاتی فراگیران) استفاده میکنند و در ایران آزمونهای کتبی و شفاهی استفاده میشود.
کلید واژگان
برنامه درسیفنی و حرفهای
آموزش کارآفرینی
قصد کارآفرینانه
مطالعه تطبیقی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهران- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




