شناسایی و تبیین برنامه درسی پنهان در رشته معماری (مطالعه موردی: دانشکده معماری دانشگاه ایلام)
(ندگان)پدیدآور
شهامت, هادیندیمی, حمیدقرهبگلو, مینوکرامتی, انسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامه درسی پنهان، مجموعهای از یادگیریهای نهادینهشده در فرهنگ مؤسسات آموزشی است، که فراگیران، در قالب مجموعهای از هنجارها و ارزشها تجربه میکنند. در این میان، دانشجویان رشته معماری، به دلیل برخورداری از ماهیت ویژه دروس عملی و تعامل تنگاتنگ اساتید و دانشجویان با هم، دارای اثرپذیری بیشتری در زمینه برنامه درسی پنهان هستند. از اینرو این پژوهش، با هدف مطالعه و بررسی برنامه درسی پنهان رشته معماری شکل گرفت. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، تجربه زیسته بیستویک نفر از دانشجویان کارشناسی مهندسی معماری در دانشگاه ایلام، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته ارزیابی شد. واحد ثبت پژوهش، مضمون بوده و پایایی پژوهش برمبنای توافق بین کدگزاران 83/0 بهدست آمد. بر اساس یافتههای بهدست آمده، بیست و دو مؤلفه برنامه درسی پنهان، شناسایی شد و با استفاده از تحلیل شبکه مضامین، نظریه «سودای سود» شکل گرفت که مبین واقعیات موجود در تعامل افراد با یکدیگر در بافت دانشکده معماری است. نتایج این پژوهش، به شناسایی عوامل شکلدهنده برنامه درسی پنهان رشته معماری تحت عناوین«دانش»، «بینش»، «کنش» و «پایش» منجر شد.
کلید واژگان
برنامه درسی پنهانرشته معماری
دانشکده معماری
سودای سود
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز- تبریز، ایران.گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
گروه معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (پردیس هاشمینژاد)، مشهد، ایران.




