نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهامت, هادیfa_IR
dc.contributor.authorندیمی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorقره‌بگلو, مینوfa_IR
dc.contributor.authorکرامتی, انسیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:59:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:59:37Z
dc.date.available1399-07-09T08:59:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:59:37Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-15en_US
dc.date.submitted1396-03-25fa_IR
dc.identifier.citationشهامت, هادی, ندیمی, حمید, قره‌بگلو, مینو, کرامتی, انسی. (1396). شناسایی و تبیین برنامه درسی پنهان در رشته معماری (مطالعه موردی: دانشکده معماری دانشگاه ایلام). مطالعات برنامه درسی, 12(45), 65-94.fa_IR
dc.identifier.issn1735-4986
dc.identifier.urihttp://www.jcsicsa.ir/article_63743.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352575
dc.description.abstractبرنامه درسی پنهان، مجموعه‌ای از یادگیری‌های نهادینه‌شده در فرهنگ مؤسسات آموزشی است، که فراگیران، در قالب مجموعه‌ای از هنجارها و ارزش‌ها تجربه می‌کنند. در این میان، دانشجویان رشته معماری، به دلیل برخورداری از ماهیت ویژه دروس عملی و تعامل تنگاتنگ اساتید و دانشجویان با هم، دارای اثرپذیری بیشتری در زمینه برنامه درسی پنهان هستند. از این‌رو این پژوهش، با هدف مطالعه و بررسی برنامه درسی پنهان رشته معماری شکل گرفت. بدین‌منظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، تجربه زیسته بیست‌و‌یک نفر از دانشجویان کارشناسی مهندسی معماری در دانشگاه ایلام، با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته ارزیابی شد. واحد ثبت پژوهش، مضمون بوده و پایایی پژوهش برمبنای توافق بین کدگزاران 83/0 به‌دست آمد. بر اساس یافته‌های به‌دست آمده، بیست و دو مؤلفه برنامه درسی پنهان، شناسایی شد و با استفاده از تحلیل شبکه مضامین، نظریه «سودای سود» شکل گرفت که مبین واقعیات موجود در تعامل افراد با یکدیگر در بافت دانشکده معماری است. نتایج این پژوهش، به شناسایی عوامل شکل‌دهنده برنامه درسی پنهان رشته معماری تحت عناوین«دانش»، «بینش»، «کنش» و «پایش» منجر شد.fa_IR
dc.format.extent1182
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Curriculum Studiesen_US
dc.subjectبرنامه درسی پنهانfa_IR
dc.subjectرشته معماریfa_IR
dc.subjectدانشکده معماریfa_IR
dc.subjectسودای سودfa_IR
dc.titleشناسایی و تبیین برنامه درسی پنهان در رشته معماری (مطالعه موردی: دانشکده معماری دانشگاه ایلام)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز- تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (پردیس هاشمی‌نژاد)، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue45
dc.citation.spage65
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد