بررسی وضعیت مطلوب و موجود عنصر محتوا برای تربیتمعلمان فناور از دیدگاه صاحبنظران، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
مشهدی, حمیدرضاشریفیان, فریدونلیاقت دار, محمدجوادرستگارپور, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، شناسایی ویژگیهای عنصر محتوا برای تربیتمعلمان فناور است. در این پژوهش تلاش شده است تا فاصله بین وضع موجود و مطلوب بهمنظور ارائه پیشنهادهای کاربردی برای بهبود بخشیدن به برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بررسی و مقایسه گردد. روش پژوهش، ترکیبی است و با طرح اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، برای تبیین وضع مطلوب با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای هیئتعلمی کشور، اطلاعات جمعآوری گردید. در بخش کمی پرسشنامه بین تعداد 249 نفر از اعضای هیئتعلمی و 359 نفر از دانشجویان توزیع شد. نتایج بخش کیفی نشان داد که محتوای مطلوب جهت تربیتمعلمان فناور باید از پنج ویژگی طرح محتوای آمیخته، انعطافپذیری، تناسب با اهداف، رویکرد فناورانه حاکم بر محتوا و کاربردی بودن برخوردار باشد. در بخش کمی نتایج نشان داد که از نظر اساتید و دانشجویان وضعیت محتوای برنامه درسی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیتمعلمان فناور چندان مطلوب نیست.
کلید واژگان
نظام تربیتمعلمبرنامه درسی تربیتمعلم
عنصر محتوا
معلم فناور
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهاناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان (نویسنده مسؤل)
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی




