| dc.contributor.author | سراجی, فرهاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | خدارحمی موسوی, فاطمه السادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:59:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:59:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:59:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:59:33Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-04-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-02-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سراجی, فرهاد, خدارحمی موسوی, فاطمه السادات. (1393). بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی. مطالعات برنامه درسی, 9(33), 129-150. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4986 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jcsicsa.ir/article_60920.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352558 | |
| dc.description.abstract | <span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقیهای خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تأثیر میگذارند. ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوریهایی است که در دهه اخیر در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به اجرا گذاشته میشود. هدف</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پژوهش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">حاضر</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بررسی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دوره</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ابتدایی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">میزان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">اعتقاد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">در</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آنها است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. </span><span lang="FA" dir="RTL">روش این</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پژوهش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نوع</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">همبستگی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جامعه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آماری آن</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شامل</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">کلیه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دوره</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ابتدایی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شهر</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">اصفهان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">که</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">در</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">سال</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تحصیلی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> 91-1390 </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تعداد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آنها 5060</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نفر بوده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL"> برای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">انتخاب</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نمونه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">این</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جامعه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">روش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">طبقه</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نسبتی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">کار</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رفته</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ناحیه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آموزشی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نسبت</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جمعیت</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">با</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توجه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">حجم</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نمونه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پژوهش،</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نمونه</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ها</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">انتخاب و تعداد آنها 384 نفر بوده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span><span lang="FA" dir="RTL"> در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات مربوط به باورهای معرفتشناختی از پرسشنامه 63 گویهای استاندارد شومر و برای بخش ارزشیابی توصیفی از پرسشنامه محقق ساخته 28 گویهای استفاده شده است. </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">روایی و پایایی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پرسشنامه استاندارد با استفاده از پژوهشهای متعدد داخلی و خارجی مدنظر قرار گرفته است ولی روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده نظرات ده نفر از متخصصان علوم تربیتی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ به میزان 92/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون </span><span>F</span><span lang="FA" dir="RTL"> و آزمون تعقیبی دانکن</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL"> تحلیل شده و نشان میدهد؛</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">خام معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">17/0-</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">اما</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی مترقی و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">34/0+</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">وجود</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دارد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">همچنین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نتایج</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نشان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">داد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">که</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جنسیت معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">با</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه ندارد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بهعلاوه نتایج</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آزمون</span><span>F</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">،</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نشان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">داد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">که</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بر</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">حسب</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">میزان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تحصیلات</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تفاوت</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">وجود</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دارد و معلمان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیش از سطوح پایینتر به استفاده از ارزشیابی توصیفی اعتقاد دارند.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 697 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مطالعات برنامه درسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات برنامه درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Curriculum Studies | en_US |
| dc.subject | باور معرفت شناختی | fa_IR |
| dc.subject | باورهای خام | fa_IR |
| dc.subject | باورهای مترقی | fa_IR |
| dc.subject | ارزشیابی توصیفی | fa_IR |
| dc.subject | معلمان ابتدایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 33 | |
| dc.citation.spage | 129 | |
| dc.citation.epage | 150 | |