نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسراجی, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorخدارحمی موسوی, فاطمه الساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:59:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:59:33Z
dc.date.available1399-07-09T08:59:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:59:33Z
dc.date.issued2014-08-23en_US
dc.date.issued1393-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-24en_US
dc.date.submitted1397-02-04fa_IR
dc.identifier.citationسراجی, فرهاد, خدارحمی موسوی, فاطمه السادات. (1393). بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی. مطالعات برنامه درسی, 9(33), 129-150.fa_IR
dc.identifier.issn1735-4986
dc.identifier.urihttp://www.jcsicsa.ir/article_60920.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352558
dc.description.abstract<span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقی­های خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تأثیر می­گذارند. ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری­هایی است که در دهه اخیر در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به اجرا گذاشته می­شود. هدف</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پژوهش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">حاضر</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بررسی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دوره</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ابتدایی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">میزان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">اعتقاد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">در</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آن‌ها است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. </span><span lang="FA" dir="RTL">روش این</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پژوهش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نوع</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">همبستگی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جامعه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آماری آن</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شامل</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">کلیه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دوره</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ابتدایی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شهر</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">اصفهان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">که</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">در</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">سال</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تحصیلی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> 91-1390 </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تعداد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آن‌ها 5060</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نفر بوده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL"> برای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">انتخاب</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نمونه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">این</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جامعه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">روش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">طبقه</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نسبتی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">کار</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رفته</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شش</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ناحیه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آموزشی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نسبت</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جمعیت</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">با</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توجه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">حجم</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نمونه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پژوهش،</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نمونه</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ها</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">انتخاب و تعداد آن‌ها 384 نفر بوده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span><span lang="FA" dir="RTL"> در این پژوهش برای جمع­آوری اطلاعات مربوط به باورهای معرفت­شناختی از پرسشنامه 63 گویه­ای استاندارد شومر و برای بخش ارزشیابی توصیفی از پرسشنامه محقق ساخته 28 گویه­ای استفاده شده است. </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">روایی و پایایی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">پرسشنامه استاندارد با استفاده از پژوهش­های متعدد داخلی و خارجی مدنظر قرار گرفته است ولی روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده نظرات ده نفر از متخصصان علوم تربیتی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ به میزان 92/0 به­دست آمده است. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون </span><span>F</span><span lang="FA" dir="RTL"> و آزمون تعقیبی دانکن</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL"> تحلیل شده و نشان می­دهد؛</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">خام معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">17/0-</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">اما</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی مترقی و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">34/0+</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">وجود</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دارد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">هم­چنین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نتایج</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نشان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">داد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">که</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">جنسیت معلمان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">با</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">رابطه ندارد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. </span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">به‌علاوه نتایج</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">آزمون</span><span>F</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">،</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">نشان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">داد</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">که</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بین</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">باورهای</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">معرفت</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">­</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">شناختی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">و</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">استفاده</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">از</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">ارزشیابی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">توصیفی</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">بر</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">حسب</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">میزان</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تحصیلات</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تفاوت</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">وجود</span><span lang="AR-IQ" dir="RTL">دارد و معلمان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیش از سطوح پایین­تر به استفاده از ارزشیابی توصیفی اعتقاد دارند.</span>fa_IR
dc.format.extent697
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Curriculum Studiesen_US
dc.subjectباور معرفت شناختیfa_IR
dc.subjectباورهای خامfa_IR
dc.subjectباورهای مترقیfa_IR
dc.subjectارزشیابی توصیفیfa_IR
dc.subjectمعلمان ابتداییfa_IR
dc.titleبررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentهیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه همدانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue33
dc.citation.spage129
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد