• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی

    (ندگان)پدیدآور
    سراجی, فرهادخدارحمی موسوی, فاطمه السادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    697.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقی­های خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تأثیر می­گذارند. ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری­هایی است که در دهه اخیر در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به اجرا گذاشته می­شود. هدفپژوهشحاضربررسیرابطهبینباورهایمعرفت­شناختیمعلماندورهابتداییومیزاناعتقادبهاستفادهازارزشیابیتوصیفیدربینآن‌ها است. روش اینپژوهشتوصیفیازنوعهمبستگیاستوجامعهآماری آنشاملکلیهمعلماندورهابتداییشهراصفهانکهدرسالتحصیلی 91-1390 تعدادآن‌ها 5060نفر بودهاست. برایانتخابنمونهازاینجامعهروشطبقه­اینسبتیبه­کاررفتهاست وازششناحیهآموزشیبهنسبتجمعیتمعلمانوباتوجهبهحجمنمونهپژوهش،نمونه­هاانتخاب و تعداد آن‌ها 384 نفر بودهاست. در این پژوهش برای جمع­آوری اطلاعات مربوط به باورهای معرفت­شناختی از پرسشنامه 63 گویه­ای استاندارد شومر و برای بخش ارزشیابی توصیفی از پرسشنامه محقق ساخته 28 گویه­ای استفاده شده است. روایی و پایاییپرسشنامه استاندارد با استفاده از پژوهش­های متعدد داخلی و خارجی مدنظر قرار گرفته است ولی روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده نظرات ده نفر از متخصصان علوم تربیتی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ به میزان 92/0 به­دست آمده است. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون F و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شده و نشان می­دهد؛بینباورهایمعرفت­شناختیخام معلمانواستفادهازارزشیابیتوصیفیرابطه17/0-امابینباورهایمعرفت­شناختی مترقی واستفادهازارزشیابیتوصیفیرابطه34/0+وجوددارد. هم­چنیننتایجنشاندادکهجنسیت معلمانباباورهایمعرفت­شناختیواستفادهازارزشیابیتوصیفیرابطه ندارد. به‌علاوه نتایجآزمونF،نشاندادکهبینباورهایمعرفت­شناختیواستفادهازارزشیابیتوصیفیبرحسبمیزانتحصیلاتتفاوتوجوددارد و معلمان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیش از سطوح پایین­تر به استفاده از ارزشیابی توصیفی اعتقاد دارند.
    کلید واژگان
    باور معرفت شناختی
    باورهای خام
    باورهای مترقی
    ارزشیابی توصیفی
    معلمان ابتدایی

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
    دانشگاه همدان

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_60920.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352558

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب