بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی
(ندگان)پدیدآور
سراجی, فرهادخدارحمی موسوی, فاطمه الساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقیهای خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تأثیر میگذارند. ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوریهایی است که در دهه اخیر در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به اجرا گذاشته میشود. هدفپژوهشحاضربررسیرابطهبینباورهایمعرفتشناختیمعلماندورهابتداییومیزاناعتقادبهاستفادهازارزشیابیتوصیفیدربینآنها است. روش اینپژوهشتوصیفیازنوعهمبستگیاستوجامعهآماری آنشاملکلیهمعلماندورهابتداییشهراصفهانکهدرسالتحصیلی 91-1390 تعدادآنها 5060نفر بودهاست. برایانتخابنمونهازاینجامعهروشطبقهاینسبتیبهکاررفتهاست وازششناحیهآموزشیبهنسبتجمعیتمعلمانوباتوجهبهحجمنمونهپژوهش،نمونههاانتخاب و تعداد آنها 384 نفر بودهاست. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات مربوط به باورهای معرفتشناختی از پرسشنامه 63 گویهای استاندارد شومر و برای بخش ارزشیابی توصیفی از پرسشنامه محقق ساخته 28 گویهای استفاده شده است. روایی و پایاییپرسشنامه استاندارد با استفاده از پژوهشهای متعدد داخلی و خارجی مدنظر قرار گرفته است ولی روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده نظرات ده نفر از متخصصان علوم تربیتی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ به میزان 92/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون F و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شده و نشان میدهد؛بینباورهایمعرفتشناختیخام معلمانواستفادهازارزشیابیتوصیفیرابطه17/0-امابینباورهایمعرفتشناختی مترقی واستفادهازارزشیابیتوصیفیرابطه34/0+وجوددارد. همچنیننتایجنشاندادکهجنسیت معلمانباباورهایمعرفتشناختیواستفادهازارزشیابیتوصیفیرابطه ندارد. بهعلاوه نتایجآزمونF،نشاندادکهبینباورهایمعرفتشناختیواستفادهازارزشیابیتوصیفیبرحسبمیزانتحصیلاتتفاوتوجوددارد و معلمان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیش از سطوح پایینتر به استفاده از ارزشیابی توصیفی اعتقاد دارند.
کلید واژگان
باور معرفت شناختیباورهای خام
باورهای مترقی
ارزشیابی توصیفی
معلمان ابتدایی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همداندانشگاه همدان




