ارائه مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه تدریس کامیاب ادراک شده (مورد مطالعه؛ دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, اصغرشفیع پور مطلق, فرهادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله ارائه مدل توسعه تدریس کامیاب ادراک شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیرانمدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 (3476 نفر) تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای بود که نهایتاً تعداد 380 نفر از دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان بهطور تصادفی برای تحقیق انتخاب  شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه: 1-پرسشنامه عوامل چهارگانه اثرگذار  (تدریس حرفهای، اخلاق آموزشی، همکاری گروهی و یادگیری تسلط یاب) بر تدریس کامیاب ادراک شده (93/0=α ) 2- پرسشنامه درگیری تحصیلی (87/0=α ) و 3- پرسشنامه توسعه تدریس کامیاب ادراک شده (94/0=α ) است. بهطورکلی نتایج نشان داد، بهرهگیری از عوامل چهارگانه (تدریس حرفهای، اخلاق آموزشی، همکاری گروهی و یادگیری تسلط یاب)، بر توسعه تدریس کامیاب ادراک شده به میزان قابل توجهی اثرگذار بوده است. کمترین ضریب تأثیر غیرمستقیم برای مؤلفه  طراحی تدریس  (089/0) و بیشترین ضریب تأثیر غیرمستقیم برای مؤلفه ارزشیابی تدریس  (139/0)، بدست آمد.
کلید واژگان
تدریس حرفهایاخلاق آموزشی
همکاری گروهی
یادگیری تسلط یاب
تدریس کامیاب
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، میمه، ایراناستادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران




