مرور دوره 14, شماره 53 بر اساس تاریخ انتشار

  • تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی 

    امیراحمدی, یونس؛ ضرغامی, سعید؛ باقری, خسرو؛ قائدی, یحیی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2019-08-23)
    فلسفه علم یکی از مبانی نظری و اصیل تدوین و طراحی برنامه درسی آموزش علوم است. در دوره‌های مختلف تاریخی نیز هر یک از سنت‌های فلسفه علم تجربه‌گرایی یا ایده‌آلیسم، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پیام‌ها و استلزاماتی برای آموزش ...

  • برساخت‌های ذهنی مدیران آموزشی از برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای مدارس 

    هاشمی, سید احمد؛ امیدی, جمشید؛ قلتاش, عباس؛ ماشینچی, علی اصغر (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2019-08-23)
    هدف این مقاله، بررسی برساخت‌های ذهنی مدیران آموزشی، متخصصان و اساتید حوزه برنامه درسی و کارآفرینی در مدارس است و قصد محقق می‌تواند کشف موضوع تحقیق با نظر مشارکت‌کنندگان در تحقیق باشد که با روش کیفی با استراتژی گراندد تئوری ...

  • رابطه کیفیت تجارب یادگیری دانش‌آموزان در احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه ای نگرش به برنامه درسی 

    پیری, موسی؛ افسانه, شاهی؛ برقی, عیسی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2019-08-23)
    هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه کیفیت تجارب یادگیری دانش‌آموزان در احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه ای نگرش به برنامه درسی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال ...

  • واکاوی وضعیت موجود آموزش نیکوکاری در مدارس ابتدایی (مطالعه پدیدارنگارانه) 

    عیاری, لیلا؛ حسینی خواه, علی؛ موسی پور, نعمت اله؛ علی عسگری, مجید (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2019-08-23)
    مقاله حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود آموزش نیکوکاری انجام شد. بدین منظور، روش تحلیل کیفی از نوع پدیدار نگاری با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد توجه قرار گرفت و نمونه آماری به‌صورت هدفمند از جامعۀ مدیران و ...

  • تحلیل موانع آموزش اثربخش درس «کارگاه کارآفرینی و تولید» در پایه دوم متوسطه نظری 

    نادری, نادر؛ رضایی, بیژن؛ سلیمانی, معین؛ رستمی, سحر (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2019-08-23)
    مقاله حاضر با هدف تحلیل موانع و مشکلات آموزش اثربخش درس «کارگاه کارآفرینی و تولید» در پایه دوم متوسطه نظری انجام شد. رویکرد حاکم بر این پژوهش، آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است که در بخش کیفی از رهیافت نظام‌مند روش نظریه ...