سیر تحول دوره کارشناسی ریاضی در دانشگاههای ایران با تمرکز بر دانشگاه صنعتی شریف
(ندگان)پدیدآور
ظهوری زنگنه, بیژننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: مطالعه تاریخی این دوره و چگونگی شکلگیریِ لیسانس ریاضی در ایران، از جهات متعدد، آموزنده است و میتواند راهنمای عملی برای ایجاد تغییرات جدید در برنامه درسی دره کارشناسی ریاضی، در ایران باشد. بدین سبب در این مقاله، ابتدا اشاره کوتاهی به سیر تحول تاریخی دوره لیسانس ریاضی در ایران میشود. سپس با استفاده از روش تحقیق تاریخپژوهی و مطالعه موردی، پس از پرداختن به چگونگی تأسیس دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر) در ایران و راهاندازی دوره لیسانس ریاضی در آن، تغییرات اساسی در ساختار، آموزش و پژوهش در این دانشگاه، بررسی میشود؛ تغییراتی که به دلیل سطح و عمق آن، به عنوان «جنبش اصلاحات آموزشی»، نام برده شده است. در انتها، با نقد آن چه که رخ داده، به عنوان جمعبندی، چند توصیه برای برنامهریزان درسی ریاضی در آموزش عالی ارائه میشود تا با آموختن از تاریخ و توجه به یافتههای پژوهشی، بتوانیم تغییرات را به گونهای هدایت کنیم که هم در راستای پاسخگویی به نیازهای متنوع جامعه ایرانی باشد و هم توانایی تربیت ریاضیدانهای برجسته را داشته باشد تا افتخارات بینالمللی را نصیب ایران کنند.
کلید واژگان
دوره لیسانس/ کارشناسی رشته ریاضیاصلاحات آموزشی
آموزش عالی
مطالعه موردی
دانشگاه صنعتی شریف
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01




