• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 5, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 5, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین سیر تحول و اصلاح نظام برنامه‌درسی آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    496.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    لادن سلیمی[1]، دکتر نرگس کشتی‌آرای[2]*، دکتر کورش فتحی واجارگاه[3] چکیده: هدف از انجام این پژوهش، تبیین سیر تحول واصلاح نظام برنامه درسی آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی در ایران بود. روش پژوهش کیفی از نوع تاریخی است که تلاش نموده با بهره گیری از منابع و مستندات در دسترس سیر بازنگری برنامه‌های درسی آموزش عالی را ضمن سه دوره انحلال، تعویق و گسترش با دیدگاهی تحلیلی نشان دهد. حوزه پژوهش کلیه متون، پژوهش‌های انجام شده و اسناد مربوط به برنامه‌های درسی آموزش عالی بود که از منابع چاپی و دیجیتالی موجود در کتابخانه‌ها، بانک اطلاعاتی، مجلات و کتاب های الکترونیکی در دسترس و به صورت کل شمار استفاده گردید و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات و استخراج بند های مرتبط با موضوع پژوهش، فیش های تحقیق بودند که همگی توسط محقق ساخته شدند. نتایج نشان می‌دهد که برنامه درسی در نظام آموزش عالی تاکنون جهت گیری‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است. تجربه ایی که از دوره‌های برنامه ریزی درسی دانشگاهی قبل و بعد از انقلاب اسلامی حاصل می‌شود گذر از یک نظام برنامه ریزی درسی نسبتا مستقل (دوره قبل از انقلاب) به نظام متمرکز افراطی (بعد از انقلاب و در دوران انحلال و تعویق) و سر انجام به سمت واگذاری اختیارات نسبی برای برنامه ریزی دانشگاهی (از برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) به سمت واگذاری اختیارات کامل برای برنامه ریزی درسی به دانشگاه‌های دارای هیات ممیزه است. کلمات کلیدی: آموزش عالی، برنامه درسی، پژوهش تاریخی، جهت‌گیری‌ها *مقاله برگرفته از رساله دکتری نویسنده اول است [1]. دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی،واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران [2]. استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران [3]. استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران *نویسنده مسول: نرگس کشتی آرای n_keshtiara@khuisf.ac.ir
    کلید واژگان
    آموزش عالی
    برنامه درسی
    پژوهش تاریخی
    جهت‌گیری‌ها

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2014-05-22
    1393-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_11534.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352490

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب