تبیین عناصر برنامه درسی جهان وطنی در آموزش
(ندگان)پدیدآور
محمودی بورنگ, محمدآیتی, محسناکبری بورنگ, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه وجود فرهنگ های مختلف درون جوامع و ارتباطات بین جوامع لزوم توجه به برنامه درسی جهان وطنی را افزایش داده است. برنامه درسی جهان وطنی از ارتباط بین فرهنگی جوامع، آشنایی و احترام به سایر فرهنگ ها در عین اعتقاد به ریشه های فرهنگ خودی حمایت میکند. هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی منابع در جهت تعیین عناصر برنامه درسی میلر در برنامه جهان وطنی بود. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا کیفی و مبتنی بر تحلیل - استنتاجی بود. بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحب نظران جهانوطنی استفاده شد. در مرحله بعد دادههای گردآوری شده مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و با توضیح مفاهیم و بررسی شرطهای لازم به تحلیل مفاهیم و استنباط سؤالات پژوهش پرداخته است. و در انتها مشخص شد که، برنامه درسی جهان وطنی در قسمت اهداف بر ایجاد روحیه همبستگی جمعی بین المللی و فرهنگی؛ روش یاددهی-یادگیری بر مباحثه گروهی، تعاملی و حل مسئله؛ محیط صمیمی، ارتباط گرا و فناورانه؛ دانش آموز را عنصری پویا، تحلیل گر و منتقد می داند؛ هم چنین بر معلم، تسهیل گر و بروز و در زمینه ارزشیابی به رویکردهای خودسنجی، دگرسنجی، استفاده از چک لیست، و آزمون مداد و کاغذی تاکید دارد.
کلید واژگان
جهان وطنیعناصر برنامه درسی
آموزش
میلر
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجنددانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند




