• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 10, شماره 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 10, شماره 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی انسانشناسانه مفهوم تدریس موءثر از منظر فرهنگ رشته‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    صفائی موحد, سعیدحاجی زاد, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    176.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با مفروض انگاشتن تفاوت‌های فرهنگی بین رشته‌های دانشگاهی، سعی دارد تا شاخص‌های تدریس موءثر را با رویکردی انسانشناسانه از منظر دانشجویان رشته‌های مختلف بررسی نماید. بدین منظور براساس تقسیم‌بندی تونی بچر از دیسیپلین‌ها به دو دسته شهری و روستائی، 14 دانشجوی رشته‌ فلسفه، مطالعات فرهنگی، تاریخ، علوم اجتماعی و روانشناسی عمومی (به عنوان نماینده دیسیپلین‌های روستائی) و 9 دانشجوی رشته‌ مهندسی مکانیک، مهندسی نفت و مهندسی عمران (به عنوان نماینده دیسیپلین های شهری) به عنوان اطلاع‌رسان در این پژوهش مشارکت نمودند. نمونه‌گیری در این پژوهش بصورت هدفمند و با بکارگیری راهبرد نمونه‌گیری ملاک محور و گلوله برفی صورت گرفت. راهبرد پژوهش در مطالعه حاضر مردم نگاری آموزشی با طرح تفسیری می‌باشد. همچنین داده های پژوهش در چارچوب راهبرد 6 سطحی پیتر وودز تا سطح دوم (یعنی طبقه‌بندی و مقوله‌بندی) تحلیل شده و با بکارگیری دو راهبرد بازبینی اعضاء و تحلیل همگنان مورد اعتباربخشی قرار گرفتند. راهبرد جمع‌آوری داده‌ها در پژوهش حاضر نیز مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و غیر رسمی بوده و بازنمائی نتایج پژوهش به شیوة مضمونی صورت گرفته است. بر مبنای یافته‌های پژوهش، تدریس موثر در دیسیپلین‌های روستائی با شاخص‌هایی چون تمرکز بر منابع کلاسیک، انسان محوری، نزدیکی به زبان عوام و تاءکید بر فهم ارزشگذاری می شود. این در حالی است که تدریس موثر در دیسیپلین‌های شهری با ویژگی‌هایی چون روزآمدی، محتوی محوری، تاکید بر زبان تخصصی، و تاکید بر کاربردپذیری ارزشگذاری می‌شود.
    کلید واژگان
    تدریس موءثر
    فرهنگ رشته‌ای
    مردم نگاری آموزشی
    آموزش عالی

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران
    گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا،

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_106265.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352454

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب