رتبه بندی مؤلفههای برنامه درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
(ندگان)پدیدآور
جوادی پور, محمدرحیمی, بهروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر رتبهبندی مؤلفههای برنامه درسی پنهان (روش تدریس، روش ارزشیابی، تعاملات استاد و دانشجو، فضای کالبدی و فیزیکی، جو اجتماعی دانشگاه، روحیه علمی دانشجویان، محتوای دروس، قوانین و مقررات) ازنظر اهمیت شان در شکلگیری هویت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1395-1394 بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری کلیه دانشجویان زن و مرد رشته علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی (95=N) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 76 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 گویه با مقیاس پنجگانه لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان و اساتید تأیید و پایایی آن از طریق روش ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از (فراوانی، میانگین، درصد) و در سطح آمار استنباطی از (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی ساده، آزمون من- ویتنی، آزمون فریدمن) استفاده شد. طبق نتایج بهدستآمده از دیدگاه دانشجویان میان تمامی مؤلفههای برنامه درسی پنهان و شکلگیری هویت علمیشان رابطه و همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این ازنظر دانشجویان تمامی مؤلفهها قدرت پیشبینی هویت علمی را داشته و مؤلفهی «جو اجتماعی دانشگاه» نسبت به بقیه مؤلفهها ازلحاظ تأثیرگذاری بر هویت علمی بااهمیتتر و مؤلفهی «روحیهی علمی» کماهمیتتر رتبهبندی گردید. در رابطه با اختلاف میانگین مؤلفهها در بین دانشجویان زن و مرد هیچگونه تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.
کلید واژگان
برنامه درسی آموزش عالی- مؤلفههای برنامه درسی پنهان- دیدگاه دانشجویان- هویت علمیشماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهرانکارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتی




