بررسی میزان بهکارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی ( مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
(ندگان)پدیدآور
صالحی عمران, ابراهیمعابدینی بلترک, میمنتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان بهکارگیری عناصر برنامهدرسی سازندهگرا در آموزش عالی بود. طرح این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی- تبیینی و ابزار مورداستفاده در این پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته و مشاهده بوده و در بخش کیفی نیز از ابزار مشاهده( روایت گونه و کیفی) استفادهشده است. جامعهی آماری پژوهش در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی302 نفر انتخاب شدند. در بخش مشاهدهی کمی از هر رشته در دانشکدههای موردمطالعه یک کلاس انتخاب که46رشته مشاهده گردید. در بخش مشاهده کیفی نیز سه کلاس از هر دانشکده در طی دو جلسه، مورد مشاهده قرار گرفتند. در بخش اول که ابزار پژوهش، پرسشنامه بود پس از تأیید روایی و پایایی آن، بین گروه نمونه توزیع گردید. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تی تک نمونهای و مستقل استفاده گردید. برای تعیین پایایی مشاهده، از ضریب توافقی استفاده شد که میزان بهدستآمده برابر با 90 صدم بود. روایی در مشاهده کیفی نیز بدینصورت بود که پژوهشگر، اشراف کامل بر موضوع مورد بررسی داشته باشد که در این پژوهش این شرایط وجود داشت. نتایج بهدستآمده بیانگر آن بود که در ارتباط با به عنصر هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی- یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در عنصر ارزشیابی از سطح معیار پایینتر بود. نتایج حاصل از مشاهده کمی نیز نتایج بهدستآمده از پرسشنامه را تأیید نمود. نتایج بهدستآمده از مشاهده کیفی نیز به بیان و توصیف ویژگیهای کلاسها پرداخته است.
کلید واژگان
آموزشبرنامه درسی
سازنده گرایی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت دانشگاه مازندراناستادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران




