میزان توجه به ابعاد مختلف یادگیری واژه در کتابهای درسی دانشگاهی زبان انگلیسی تخصصی انتشارات پیام نور و تأثیر آن در کیفیت نظام آموزشی
(ندگان)پدیدآور
رضوانی, رضانوروزی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محتوای کتابهای درسی در کیفیت نظام آموزش عالی نقش بسزایی دارد. در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری واژه نقش عمدهای دارد. در واقع این واژگان هستند که زبان را میسازند و به درک مطلب کمک مینمایند. اما به نظر میرسد که در تألیف کتب درسی دانشگاهی به ماهیت چندبعدی واژگان توجه نمیشود. هدف ما در این پژوهش، بررسی ابعاد یادگیری واژه در کتابهای زبان تخصصی انتشارات پیام نور میباشد تا با توجه به نتایج حاصله مشخص شود در اینگونه کتابهای دانشگاهی از میان نه بعد به چه ابعادی از یادگیری واژه و به چه میزان پرداخته شده است. بدین منظور تمرینات واژه در دوازده عدد از کتابهای زبان تخصصی انتشارات پیام نور درگروه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت. تمرینهای مربوط به هر بعد بر مبنای فهرستی از پیش تهیه شده و تأیید شده توسط کارشناسان در همهی کتابها مشخص و شمارش شد و در نهایت میزان درصد پرداخته شده به آنها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج بهصورت کیفی و توصیفی نشان داد که به بعد صورت- معنایی بیشترین توجه شده است و پس از آن به ترتیب بعد مفهومی- ارجاعی و بعد دستوری مورد توجه قرار گرفتها ند. به بعد ارتباطی نیز به میزان اندکی پرداخته شده اما بقیهی ابعاد در این کتابها نادیده گرفته شدهاند. نتایج این تحقیق پرداختن به همهی ابعاد واژگان را به مؤلفان محترم توصیه میکند، چراکه توجه به آنها به توانایی دانشجو درکسب مهارتهای زبان میافزاید. در این تحقیق تأثیر و اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.  
کلید واژگان
ابعاد یادگیری واژهواژگان انگلیسی
کتابهای درسی دانشگاهی
کیفیت نظام آموزش عالی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوجدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج




