• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 5, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 5, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    میزان توجه به ابعاد مختلف یادگیری واژه در کتاب‌های درسی دانشگاهی زبان انگلیسی تخصصی انتشارات پیام نور و تأثیر آن در کیفیت نظام آموزشی

    (ندگان)پدیدآور
    رضوانی, رضانوروزی, سمیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    327.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    محتوای کتاب‌های درسی در کیفیت نظام آموزش عالی نقش بسزایی دارد. در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری واژه نقش عمده‌ای دارد. در واقع این واژگان هستند که زبان را می‌سازند و به درک مطلب کمک می‌نمایند. اما به نظر می‌رسد که در تألیف کتب درسی دانشگاهی به ماهیت چندبعدی واژگان توجه نمی‌شود. هدف ما در این پژوهش، بررسی ابعاد یادگیری واژه در کتاب‌های زبان تخصصی انتشارات پیام نور می‌باشد تا با توجه به نتایج حاصله مشخص شود در این‌گونه کتاب‌های دانشگاهی از میان نه بعد به چه ابعادی از یادگیری واژه و به چه میزان پرداخته شده است. بدین منظور تمرینات واژه در دوازده عدد از کتاب‌های زبان تخصصی انتشارات پیام نور درگروه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت. تمرین‌های مربوط به هر بعد بر مبنای فهرستی از پیش تهیه شده و تأیید شده توسط کارشناسان در همه‌ی کتاب‌ها مشخص و شمارش شد و در نهایت میزان درصد پرداخته شده به آنها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج به‌صورت کیفی و توصیفی نشان داد که به بعد صورت-‌‌ معنایی بیشترین توجه شده است و پس از آن به ترتیب بعد مفهومی-‌ ارجاعی و بعد دستوری مورد توجه قرار گرفته‌ا ند. به بعد ارتباطی نیز به میزان اندکی پرداخته شده اما بقیه‌ی ابعاد در این کتاب‌ها نادیده گرفته شده‌اند. نتایج این تحقیق پرداختن به همه‌ی ابعاد واژگان را به مؤلفان محترم توصیه می‌کند، چراکه توجه به آنها به توانایی دانشجو درکسب مهارت‌های زبان می‌افزاید. در این تحقیق تأثیر و اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.  
    کلید واژگان
    ابعاد یادگیری واژه
    واژگان انگلیسی
    کتاب­های درسی دانشگاهی
    کیفیت نظام آموزش عالی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج
    دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_11824.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352400

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب