تدوین بسته آموزشی تفکر انتقادی براساس داستانها و تمثیلهای قرآن کریم برای دوره کارشناسی
(ندگان)پدیدآور
اخوان ملایری, جمیلهسیفی, محمدفقیهی, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تدوین بسته آموزشی تفکر انتقادی برای دوره کارشناسی براساس داستانها و تمثیلهای قرآن کریم است، این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادههای تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی همگام با روش پیمایشی برای اعتباربخشی بسته آموزشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه منابع و اسناد معتبر مرتبط با موضوع و کلیه متخصصان رشتههای علوم تربیتی، فلسفه تعلیموتربیت، برنامه درسی، و معارف اسلامی دانشگاههای استان مرکزی در سال تحصیلی 1395 ـ 1396 تشکیل دادهاند. نمونه در بخش بررسی اسنادی با استفاده از نمونهگیری مبتنیبر هدف و دردسترس و در بخش اعتبارسنجی، براساس پژوهشهای مشابه و نظر متخصصان، هدفمند و با حجم 20 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و پرسشنامه محققساخته بود و تجزیهوتحلیل دادهها ازطریق شاخصهای مرکزی و پراکندگی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بسته آموزشی طراحیشده، دارای اهداف هفتگانه: 1. پرورش روحیه پرسشگری؛ 2. پرورش مسئولیتپذیری؛ 3. تقویت روحیه انتقادپذیری و تحمل عقاید دیگران؛ 4. مشارکت در فعالیتهای گروهی؛ 5.تقویت مهارت «خودسنجی و خوداصلاحی»؛ 6. پرورش مهارت «رمزگشایی مفاهیم» و «شفافسازی معانی»؛ 7. پرورش توان «آزمودن اندیشهها» و «تحلیل استدلالها» است. رئوس محتوای آن آیات مربوط به پنج داستان پیامبران اولوالعزم و داستان اصحاب کهف و هشت تمثیل قرآن کریم و راهبردهای یاددهی ـ یادگیری آن عبارتند از: «بحث گروهی»، «تفحص گروهی»، «پرسش و پاسخ» و شیوههای ارزشیابی آن «ثبت مشاهدات کلاسی»، «خودارزیابی»، «ارزشیابی پژوهشمحور»، و «ارزشیابی گروهی»، تعیین شد. همچنین نتایج حاصل از نظرسنجیها حاکی از آن است که اکثر متخصصان، بسته آموزشی تدوینشده و عناصر آن را تأیید نموده و مطلوب ارزیابی کردهاند. لذا براساس یافتههای این پژوهش، آموزش تفکر انتقادی درقالب بستههای آموزشی مذکور، برای کلیة پایههای تحصیلی جهت زمینهسازی و پرورش افرادی معتقد، متدّین، هشیار و آگاه با ذهن فلسفی پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
قرآن کریمتفکر انتقادی
بسته آموزشی
داستان
تمثیل
دورۀ کارشناسی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، دانشکده علوم انسانی، گروه علوماستادیار دانشگاه آزاد اراک، دانشکده علوم انسانی،گروه تعلیم و تربیت
استادیار استادیار دانشگاه آزاد اراک، دانشکده علوم انسانی،گروه تعلیم و تربیت
شاپا
2251-69722645-5196



