فراشناختی به تربیت اخلاقی کودک ازمنظر اهداف و اصول براساس اندیشه تربیتی ابنسینا
(ندگان)پدیدآور
حیدری, ناهیدبهشتی, سعیددلاور استاد, علیایمانی, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی تحقیق حاضر، فراشناختی به تربیت اخلاقی کودک براساس اندیشه تربیتی ابنسینا، ازحیث تبیین مفهوم و نیز مؤلفههای آن یعنی؛ اهداف و اصول میباشد. ازنظر ابنسینا، تربیت اخلاقی، آموزش اصول و ارزشهای اخلاقی و تلاش جهت پرورش گرایش به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی است. ازطرفی، تربیت اخلاقی فرد، تضمینکننده کمال و سعادت وی در دنیا و آخرت خواهد بود. بهبیانیدیگر، تربیت اخلاقی، یعنی آراستهشدن فرد به فضایل اخلاقی و عادات نیکوست که بهسبب آن فرق بین خیر و شر و رشد و گمراهی برای انسان میسر میشود. اهداف تربیت اخلاقی، براساس اندیشه تربیتی ابنسینا، شامل دو بخش هدف غایی و اهداف واسطهای میباشند. هدف غایی ازنظر ابنسینا، رسیدن به قرب حق اول، معرفی شد. اهداف واسطهای که درحقیقت وسایلی درجهت نیل به هدف غایی میباشند، مشتمل بر: کسب ریاضت، خودشناسی اخلاقی، تکمیل نفس ناطقه، نیل به عزتنفس و آشنایی با اهلبیت (ع) میباشند. اصول تربیت اخلاقی نیز ازنظر ابنسینا شامل: تأدیب، ترغیب و ترهیب، الگوبرداری، پرهیز از افراطوتفریط و شناسایی روحیات کودکان است. آنچه که از بیانات بوعلی برمیآید، این است که در تربیت اخلاقی کودک باید جانب اعتدال را نگه داشت.
کلید واژگان
تربیت اخلاقیکودک
ابنسینا
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهراناستاد دانشگاه علامه طباطبائی تهران
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
شاپا
2251-69722645-5196



