• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 27, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 27, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تحلیلی ویژگی‌های معلم در اسناد آموزش‌وپرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی

    (ندگان)پدیدآور
    ریاضی, اعظممیرزامحمدی, محمدحسنایمانی, محسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش، تبیین ویژگی‌های  معلم در اسناد آموزش‌وپرورش کشور و نقد آن با استفاده از آراء شهید ثانی بوده است. روش‌های مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل تحلیل اسناد و انتقادی بوده است. براین‌اساس، ابتدا با تحلیل اسناد مهم آموزش‌وپرورش کشور، ویژگی‌های معلم استخراج و صورت‌بندی شده است. سپس با تحلیل آثار شهید ثانی (به‌خصوص کتاب منیه‌المرید) این ویژگی‌ها در آراء و اندیشه‌های ایشان بررسی و استخراج شد. درنهایت، با معیار قراردادن دیدگاه‌های شهید ویژگی‌های معلم در اسناد مورد نقد قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که برخی از ویژگی‌های معلم در اسناد و آراء شهید با یکدیگر هماهنگی و همخوانی دارند، برخی از ویژگی‌های موردنظر شهید در اسناد نیامده و مورد توجه قرار نگرفته‌اند و بالاخره برخی از ویژگی‌ها هم در اسناد وجود دارند که در آراء شهید دیده نشده‌اند. باتوجه‌به عملیاتی‌شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تأسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور استفاده از دیدگاه شهید ثانی درخصوص معلم و شاگرد می‌تواند معلم را به مسئله اول  نظام تربیتی کشور برگرداند.
    کلید واژگان
    اسناد آموزش‌وپرورش
    معلم
    شاگرد
    شهید ثانی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم‌و‌تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
    نویسنده مسئول: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_204633.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350252

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب