بررسی تحلیلی ویژگیهای معلم در اسناد آموزشوپرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی
(ندگان)پدیدآور
ریاضی, اعظممیرزامحمدی, محمدحسنایمانی, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، تبیین ویژگیهای معلم در اسناد آموزشوپرورش کشور و نقد آن با استفاده از آراء شهید ثانی بوده است. روشهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل تحلیل اسناد و انتقادی بوده است. برایناساس، ابتدا با تحلیل اسناد مهم آموزشوپرورش کشور، ویژگیهای معلم استخراج و صورتبندی شده است. سپس با تحلیل آثار شهید ثانی (بهخصوص کتاب منیهالمرید) این ویژگیها در آراء و اندیشههای ایشان بررسی و استخراج شد. درنهایت، با معیار قراردادن دیدگاههای شهید ویژگیهای معلم در اسناد مورد نقد قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برخی از ویژگیهای معلم در اسناد و آراء شهید با یکدیگر هماهنگی و همخوانی دارند، برخی از ویژگیهای موردنظر شهید در اسناد نیامده و مورد توجه قرار نگرفتهاند و بالاخره برخی از ویژگیها هم در اسناد وجود دارند که در آراء شهید دیده نشدهاند. باتوجهبه عملیاتیشدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و تأسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور استفاده از دیدگاه شهید ثانی درخصوص معلم و شاگرد میتواند معلم را به مسئله اول نظام تربیتی کشور برگرداند.
کلید واژگان
اسناد آموزشوپرورشمعلم
شاگرد
شهید ثانی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتنویسنده مسئول: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2251-69722645-5196



