• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 26, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 26, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل مفهوم، مبانی، اهداف و اصول عدالت تربیتی ازمنظر شهید مطهری

    (ندگان)پدیدآور
    شمس مفرحه, سید کاظمایروانی, شهینشرفی جم, محمدرضایاری قلی, بهبود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل مفهوم، مبانی، اهداف و اصول عدالت تربیتی ازمنظر شهید مطهری با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی (مفهوم پردازی) و روش استنتاجی است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که در صورت‌بندی مفهوم عدالت تربیتی ازمنظر شهید مطهری می‌توان به فرصت‌های آموزشی برابر، رعایت حقوق و استحقاق افراد باتوجه‌به تلاش و استعدادهای متربیان، جبران کمبودهای متربیان نیازمند توجه خاص، تلازم استعداد و وظایف متربیان اشاره نمود. مهم‌ترین مبانی عدالت تربیتی عبارت است از: 1. برخورداری انسان از تعلیم‌وتربیت، مصداق برخورداری از فیض عام خداوند است؛ ۲. برخورداری انسان از تعلیم‌وتربیت یکی از جلوه‌های توازن در هستی به‌منزله اصل حاکم بر جهان آفرینش است؛               ۳. برخورداری انسان از تعلیم‌وتربیت، جنبه‌ای از تحقق عدالت فردی است؛ ۴. برخورداری انسان از تعلیم‌وتربیت زمینه‌ساز تحقق عدالت اجتماعی است؛ ۵. تعلیم‌وتربیت مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز رشد فطریات انسانی است؛ ۶. تعلیم‌وتربیت مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز رشد کرامت انسانی است؛ ۷. تعلیم‌وتربیت ابزار اصلی رشد تعقل و اراده به‌عنوان ویژگی‌های ایجادکننده کرامت انسانی است؛ ۸. تعلیم‌وتربیت ابزار رشد ارزش‌های اخلاقی است؛ ۹. تعلیم‌وتربیت، زمینه‌ساز سعادت انسانی است، همچنین اصل آموزش همگانی، اصل فردیت در آموزش، اصل پرورش فطریات، اصل پرورش کرامت و اصل سعادت از مهم‌ترین اصول برآمده از آرای شهید مطهری است.
    کلید واژگان
    عدالت تربیتی
    شهید مطهری
    مفهوم تربیت
    مبانی تربیت
    اصول تربیت

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
    فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
    دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
    استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_204418.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350238

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب