شایستگیهای مربی در زمینۀ تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی
(ندگان)پدیدآور
سلمانی, عباسعلی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از دغدغههای اساسی در روند تربیت به عامل تربیتکننده و بهعبارتی مربی که باید متربی را تربیت نماید اشاره دارد. این مربی باید دارای ویژگیها و شایستگیهای خاصی باشد تا بتواند به وظیفه آموزش و تربیت بهطور توأمان عمل نماید. محقق برای دستیابی به شایستگیهای مربی در قالب مقالهای علمی بهدنبال یافتن پاسخی مستدل به این سؤال است که ویژگیهای مربی چیست و چه ابعاد و عواملی دارد تا بدین وسیله گامی علمی در راستای کمک به تربیت برداشته شود. این بررسی با استفاده از روش توصیفی از نوع زمینهیابی و استفاده از نظر استادان و مربیان یکی از دانشگاههای نظامی مستقر در تهران، انجام شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و فیشبرداری بود که در همه بخشها از روایی و اعتبار خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مؤلفههای شایستگیهای مربیان در زمینه تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی به ترتیب اولویت عبارت است از: ولایتپذیری، مبانی اعتقادی، مهارتهای حرفهای و تخصصی معلمی، صداقت، آمادگی جسمانی و روانی، شئون مربیگری، احترام به متربی، خویشتنداری و ثبات هیجانی، سعه صدر، اعتماد به نفس، اعتبار حرفهای، توانایی در سه حیطه یادگیری (دانشی، نگرشی و روانی حرکتی)، دانش عمومی و حرفهای. هدف این پژوهش شناسایی شایستگیهای جهادی، شایستگیهای ارزشی، شایستگیهای حرفهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای معلمی و شایستگیهای سازمانی است.
کلید واژگان
شایستگیمربی
تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
عالی دفاع ملیشاپا
2251-69722645-5196



