مرور دوره 28, شماره 46 بر اساس عنوان

  • بررسی جایگاه فعالیت و کنشگری در نظام تربیتی صالحین بسیج 

    رحمانی گورجی, محمد؛ باقریان, محمد مهدی؛ مهدوی, وحید (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    یکی از طرح‌های تحولی سازمان بسیج مستضعفین در دهه پیشین، طرح صالحین بوده است. برخی کارشناسان در سنوات گذشته اشکالاتی را به این طرح تربیتی وارد نموده‌اند که ازجمله این اشکالات، فقدان برنامه‌ریزی لازم جهت کنشگری بسیجیان و ...

  • تربیت زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی با‌ تأکید ‌بر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) 

    محمدی پویا, فرامرز؛ ترکاشوند, سینا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    تمدن­سازی، فرایندی پیچیده، زمان­مند و متأثر از عوامل گوناگون است که برای محقق‌شدن آن، پشتوانه­های مادی و معنوی بسیاری لازم است. دراین‌میان، آنچه اهمیت می­یابد، چگونگی تحقق تمدن است. ازهمین­رو، هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت ...

  • تربیت عقلانی با تأکید بر مبانی انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) 

    آقائی, زینب؛ شرفی, محمدرضا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    این مقاله درپی بررسی عقلانیت، تربیت عقلانی و استنتاج اهداف، اصول و روش‌های تربیت عقلانی مبتنی‌بر مبانی انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی علامه طباطبایی است. این پژوهش ازجمله طرح‌های تحقیق کیفی است و داده‌‌ها به شیوه مطالعه تحلیلی ...

  • مبانی انسان‌شناختی از دیدگاه ملاصدرا و اصول تربیتی منتج از آن 

    احمدابادی آرانی, نجمه؛ باقری, خسرو؛ سرمدی, محمد رضا؛ اسماعیلی, زهره (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی از دیدگاه ملاصدرا و اصول تربیتی منتج از آن با استفاده از روش استنتاجی بازسازی‌شده فرانکنا می‌باشد. براساس این روش، با ترکیب گزاره‌های توصیفی مربوط به مبانی انسان‌شناختی و گزاره‌های ...

  • مقایسه مبانی ارزش‌شناختی فلسفه تربیتی پراگماتیسم با مبانی ارزش‌شناختی اسناد تحول بنیادین آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران 

    مظاهری, حسن (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    این پژوهش با هدف مقایسه مبانی ارزش‌شناختی مکتب پراگماتیسم با اسناد تحول بنیادین آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران و به روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، انجام شده ­است. جامعه آماری موردنظر برای دستیابی به دیدگاه اسناد تحول بنیادین ...

  • مهدویت در آینه تربیت 

    زرقانی, اعظم (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    مهدویت، یکی از آموزه‌های مهم اسلامی به‌ویژه شیعی است که بیشتر ازمنظر اعتقادی مورد توجه جامعه قرار گرفته است. گرچه پژوهش­هایی در ارتباط با کارکردهای تربیتی این آموزه انجام شده است، اما کم‌تر پژوهشی است که به‌صورتی منسجم و ...

  • کمال‌گرایی دینی و نسبت تساهل با آن در تربیت دینی 

    فیاض, ایراندخت؛ شرفی, حسین (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-04-20)
    تربیت دینی ازجمله حوزه‌های مهم تربیتی است که چنانچه سوء فهم‌وعمل نسبت به آن صورت پذیرد، آسیب‌های فراوانی را درپی خواهد داشت. همچنان‌که  باقری در مبحثی تحت عنوان آسیب و سلامت در تربیت دینی به این آسیب‌ها پرداخته است. یکی ...