مرور فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 186

  • اخلاق ناصری و نسبت آن با اخلاق نیکوماخوس در تربیت اخلاقی 

    کریمی, روح الله (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2017-05-22)
    هدف این مقاله بررسی نسبت اخلاق ناصری با اخلاق نیکوماخوس در حوزۀ تربیت اخلاقی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شده است. بدین منظور ابتدا به لحاظ تاریخی به طور ...

  • ارائه مؤلفه‏ های تفکر انتقادی باتوجه‌به تربیت آیه‏ای مستخرج از سوره مبارکه بقره 

    صحرائی پاریزی, فاطمه؛ برهمن, مریم (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-07-22)
    تفکر انتقادی به‌منزله یک مهارت اساسی برای تربیت عاقلانه انسان در جامعه اسلامی شناخته ‏شده است. قرآن کریم به‌عنوان منبعی جهت دعوت به تفکر برای همه انسان‏ها حاوی مؤلفه‏های تفکر انتقادی است. هدف پژوهش حاضر ارائه مؤلفه‏های ...

  • ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان در دروس معارف اسلامی، بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزش عالی 

    امینی, محمد؛ رحیمی, حمید؛ صمدیان, زهره؛ غلامی علوی, صدیقه (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2014-02-20)
    هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان به منظور شناسایی وضعیت این مهارتها در یادگیری دروس معارف اسلامی و تأکید بر کارکردهای نظام آموزش عالی در زمینه اصلاح و ارتقای آنها بود. جامعه آماری تحقیق شامل ...

  • اصول تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا علیه السلام 

    بهشتی, سعید؛ رشیدی, شیرین (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2013-05-22)
    این پژوهش، که از نوع کاربردی است با هدف بررسی اصول تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا(ع) انجام شده است. در این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی به این سؤال پاسخ داده می شود که: "اصول تربیت عقلانی برمبنای سخنان امام رضا (ع) ...

  • اصول تربیتی استدلال عقلانی مبتنی‌بر آموزه‌های قرآنی 

    افضلی قادی, منا؛ کشاورز, سوسن (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2021-07-23)
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی اصول تربیتی استدلال عقلانی در آموزه­های قرآنی است. استدلال عقلانی، فرایندی آگاهانه درراستای دستیابی به هدفی خاص است که به­واسطه گزاره­های عقلی صورت می­پذیرد. پرسش اصلی آن است که اصول تربیتی استدلال ...

  • اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری در مأموریتهای تربیتی سپاه 

    نصرت پناه, سیاوش؛ ندایی, هاشم؛ امیری, میترا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2017-11-22)
    در میان همۀ نهادهای جامعه، تعلیم و تربیت، نهادی بنیادی و اساسی است که نقش منحصر به فردی دارد و تمام نهادهای اجتماعی دیگر به آن وابسته است. تعلیم و تربیت، رسالت اصلی انبیاست، و این خود نشاندهنده جایگاه مهم و غیر قابل انکار ...

  • الگوی استخراج نظام مسائل آموزش و پرورش کشور مبتنی بر بیانات حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله‌تعالی 

    سید طباطبایی, سید مهدی؛ فریدونی, سینا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2017-05-22)
    اولین گام در راستای تحول بنیادین و کنار گذاشتن نظام کهنه و تقلیدی نهاد آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران، شناخت دقیق از مسائل پیش روی آموزش و پرورش کشور است؛ هدف این پژوهش ارائه‌ الگویی نظام‌مند به‌منظور استخراج ...

  • الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس 

    شهریاری, محمد؛ شرفی, محمدرضا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2014-08-23)
    «کرامت نفس» ازجملۀ مهمترین مبانی انسان‌شناختی تربیت اسلامی است. این مفهوم در اخلاق و تربیت اخلاقی اسلامی نقطه کانونی ایجاد تحول اخلاقی است. در این پژوهش با بررسی متون اسلامی، مفاهیم مرتبط با کرامت نفس شناسایی، و روشن شد ...

  • الگوی تربیت دینی و انقلابی دانشجویان و اقدامات اساسی و اجرایی پیاده‌سازی آن (موردمطالعه: دانشگاه علوم انتظامی امین) 

    شایگان, فریبا؛ بختیاری, لطفعلی (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2021-07-23)
    مقدمه: الگوی تربیت دینی و انقلابی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین با هدف یکپارچه‌سازی، هدف‌مندنمودن و ایجاد وحدت رویه در اجرای برنامه‌های آموزش و تربیت دینی و انقلابی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه علوم انتظامی امین ...

  • الگوی تربیت شهروندی فضیلت گرای ارتباطی: الگویی برای تربیت سیاسی و اجتماعی 

    فرمهینی فراهانی, محسن (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2016-08-22)
    هدف این مقاله ارائه الگویی برای تربیت سیاسی و اجتماعی متناسب با وضعیت کشور است. در این راستا سؤال اصلی پژوهش این است که در ادبیات نظری ساحت تربیت سیاسی ـ اجتماعی، مهمترین الگوها و رویکردهای نظری کدام است؟ و الگوی نظری مناسب ...

  • انسان کامل از دیدگاه جامی و ابن عربی 

    محمدیان, عباس؛ فاضل, سهراب؛ رسولی گروی, فخری (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2013-02-19)
    این مقاله در پی آن است که عقاید عرفانی جامی را با تکیه بر آرای ابن عربی در مورد انسان کامل مورد پژوهش قرار دهد. انسان کامل منشأ فیض حق به خلق است و از این لحاظ اهمیّتی ویژه در شناخت ویژگیهای او و چگونگی دست یافتن به ...

  • انطباق‌پذیری آیین‌نامة انضباطی نیروهای مسلح با آیات قرآن کریم و روایات اسلامی 

    عبدالرحیمی, محمد؛ سهرابی, حیدر (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2021-07-23)
    زمینه و هدف: تنبیه در نظام اسلامی دارای اهداف، اصول و روش‌های ویژه‌ای است که در متون اسلامی تبیین شده است. هدف از این تحقیق، بررسی فصل سیزدهم از آیین‌نامه انضباطی نیروهای مسلح و تعیین میزان انطباق‌پذیری آن با آیه‌های قرآن ...

  • اولویت ‌بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان 

    فضل الهی قمشی, سیف اله؛ ملکی توانا, منصوره (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2015-02-20)
    هدف پژوهش اولویت‌بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان بر اساس دیدگاه والدین دانش‌آموزان و روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری والدین 4000 نفر از دانش‌آموزان مدارس راهنمایی دخترانه منطقه دو آموزش و ...

  • آسیب شناسی تربیت دینی در حیطه فردی از منظر نهج البلاغه 

    کاویانی, صدیقه؛ نوروزی, رضاعلی (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2019-05-22)
    ازآنجاکه دین و دینداری، گاهی به‌لحاظ عدم رویکرد و توجه عمیق به آن، دچار آسیب و آفت شده است، آسیب‌شناسی تربیت دینی با کشف و تحلیلِ انحرافات فکری و رفتاری متولیانِ تربیت، بس ضروری به‌نظر می‌رسد. دراین‌راستا، نهج‌البلاغه منبعی ...

  • آسیب‌شناسی تعلیم‌وتربیت دینی در دانش‌آموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیم‌وتربیت، معلمان و دانش‏آموزان) 

    شمشیری, دکتر بابک؛ شیروانی شیری, علی؛ زارعی, لیلا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2021-07-23)
    هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیب‏های تعلیم‌وتربیت دینی در نظام آموزش‌وپرورش رسمی کشور و ارائه راهکارهای مناسب درجهت کاهش آنها ‏باتوجه‌به نگاه معلمان، متخصصان و دانش‏آموزان در این زمینه می‏باشد. در عصر جدید که تقریباً ...

  • آسیب‌های تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه‌ریزی درسی 

    رحمان پور, محمد؛ میرشاه جعفری, سیدابراهیم (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2016-11-21)
    این پژوهش با هدف شناخت آسیب‌های تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با محوریت برنامه‌ریزی درسی انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری داده‌ها میدانی، از نوع کتابخانه‌ای و مصاحبه بود. در ...

  • آموزشهای دینی زنان مقدمه تربیت دینی فرزندان (مطالعه موردی: زنان شهر تهران) 

    بختیاری, حسن (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2012-02-20)
    این پژوهش با هدف مشخص کردن وضعیت شرکت زنان ساکن شهر تهران در کلاسهای معارف اسلامی به عنوان مقدمه تربیت اسلامی فرزندانشان انجام شده است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی، و از لحاظ روش گرد آوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی ...

  • آیین بندگی در نظام تربیت ناب حسینی مبتنی بر دعای عرفه 

    بهشتی, سعید؛ مکرم سائل, محمد جواد (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2012-02-20)
    برای دریافت آیین بندگی برخاسته از الهامات ربّانی اولیای الهی، نگاهی محدود در حدّ این مقال بر ژرفای دعای سرشار از گوهر عرفان نابّ حسینی و برخی سیره و سخنان دیگر آن الگوی کامل تربیت و بندگی عرفانی به عنوان مسئله اصلی تحقیق ...

  • بررسی ابعاد تربیت نرم در آموزه های اسلامی 

    مرتضوی, سید ابراهیم؛ پور اصغری, معصومه؛ انصاری مقدم, مجتبی (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2020-07-22)
    تربیت نرم، نوعی از تربیت است که تأکید آن، بر انتقال ناهشیار یا نیمه­هشیارِ مفاهیم به ذهن متربی با هدف ایجاد تغییر نرم و مانا در اوست. این روش تربیتی ـ که مهم­ترین مزیت آن، مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است ـ بر دو مبنای ...

  • بررسی امکان تأسیس فلسفة تعلیم و تربیت صدرایی 

    احمدی سعدی, عباس (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2017-08-23)
    نظریه ی ملاصدرا در باره ی چگونگی آفرینش و تکامل انسان یعنی حدوث جسمانی نفس و بقای روحانی آن در کنار نظریه ی حرکت جوهری نفس و استکمال تدریجی آن، چشم اندازی ژرف پیش روی محققان قرار می دهد. تحول آدمی بر اثر تربیت ، ناشی از ...