انسان کامل از دیدگاه جامی و ابن عربی
(ندگان)پدیدآور
محمدیان, عباسفاضل, سهرابرسولی گروی, فخری
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله در پی آن است که عقاید عرفانی جامی را با تکیه بر آرای ابن عربی در مورد انسان کامل مورد پژوهش قرار دهد.
انسان کامل منشأ فیض حق به خلق است و از این لحاظ اهمیّتی ویژه در شناخت ویژگیهای او و چگونگی دست یافتن به مقامش احساس میشود.
موضوع انسان در عرفان ابن عربی، یکی از پایههای اصلی عقاید او را شکل داده است. جامی نیز که در عرفان، پیرو دیدگاههای ابنعربی است به انسانشناسی و انسان کامل توجّه خاص کرده و در این باره فراوان سخن گفته است.
انسان کامل از نگاه جامی و ابنعربی، خلیفة الهی است. او مقصد اصلی آفرینش است و عالم هستی برای او آفریده شده است. اینان، همچنین، انسان کامل را کسی میدانند که به فنای در حق، متّصف شده و مظهر تمام اسما و صفات او گشته باشد. انسان کامل، واسطة میان حقّ و خلق است؛ فیض وجود از طریق او به همة موجودات میرسد. .
این پژوهش سعی میکند ضمن تعریف کمال به دیدگاه مکاتب در مورد انسان کامل بپردازد و سپس این دیدگاهها را با نظر جامی و ابنعربی و سپس نظر قرآن مقایسه کند تا بتواند دورنمایی هرچند کلّی در مورد جایگاه انسان کامل در هستی عرضه نماید.
کلید واژگان
جامی و ابن عربیانسان کامل در عرفان اسلامی
کمال و عالم کبیر در عرفان
خلیفة الهی در قرآن و عرفان
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
حکیم سبزواریامام حسین (ع)
گیلان
شاپا
2251-69722645-5196



