ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر با استفاده از الگوی (CIPP)
(ندگان)پدیدآور
ایمان زاده, علیمرندی حیدرلو, مریمنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزیابی درونی فرایند مطالعۀ وضعیت نظام دانشگاهی و کیفیت گروههای علمی توسط خود اعضای نظام است که میتواندزمینهسازتحولیدر نظام آموزش عالی باشد. هدفپژوهش حاضر ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر در جهتتوسعهوبهبودکیفیتگروهمهندسی عمراندانشگاهو ارائۀ راهکارهایی برای آناست. بهاینمنظور،پسازملاک قرار دادن مؤلفههایالگوی CIPP، برایارزیابیدرونیگروهموردمطالعه، هفتعامل شامل: 1ـ هدفها: مدیریتوسازماندهی؛2ـ هیئتعلمی؛ 3 ـدانشجویان؛4ـدورههایآموزشیوبرنامههای درسیوغیردرسی؛5ـ فرایندیاددهیویادگیری؛6ـ دانشآموختگان؛7ـ امکاناتو تجهیزاتآموزشیوپژوهشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بهمنظورارزیابیعواملفوق47ملاکو182گویهدرنظر گرفتهشد.هرکدامازاینگویههابااندازهگیرییکیاچندمتغیرهمراهبود.پژوهش از نوع کاربردی است و در آن از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی استفاده شد.ابزارهایمورداستفادهبرایجمعآوریاطلاعاتشاملپرسشنامه، مصاحبه، بازبینهوتحلیل دادههایلازمبود. یافتههای پژوهش نشان میدهد بهجز عامل هیئتعلمی، که در سطح مطلوبی قرار داشت، بقیۀ عوامل ارزیابی درونی گروه عمران دانشگاه ملایر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.به عبارت دیگر،دروضعیتموجودگروهدرسطحنسبتاًمطلوبقرارداشت؛ارتقای کیفیت گروه مستلزم رفع نواقص از سوی مسؤلان دانشگاه و برنامهریزان گروه است.  
کلید واژگان
ارزیابی درونیکیفیت
الگوی CIPP
مهندسی عمران دانشگاه ملایر
شماره نشریه
73تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار فلسفۀ آموزش و برنامهریزی آموزشی دانشگاه ملایردانشجوی دکتری برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
شاپا
1607-23162676-4881




