نقش شناسائی شاخصهای ارزیابی فناوری در توسعه آموزش های مهندسی
(ندگان)پدیدآور
شیخان, ناهیدبختیاری نژاد, فیروزنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از ارکان اصلی سیاستهای تولید علم و توسعه فناوری یک کشور ارزیابی منظم فعالیتهای مربوط به آن است. سطح و میزان فعالیتهای فناوری را میتوان برای یک کشور و در سطوح مختلف بینالمللی، ملّی و برای مؤسسات فناور شامل پژوهشکدهها و مراکز رشد و فناورانه و در آخر برای فعالیتهای افراد فناور شناسایی و ارزیابی کرد. نتایج این ارزیابی میتواند به بهبود عملکرد و در صورت نیاز بازنگری مستمر اهداف، ساختارها، روشهای اجرایی و از همه مهمتر اصلاح روشهای متناسب آموزش مهندسی با نیازهای فناوری کشور و تحولات جهانی منجر شود. در این مقاله با معرفی شاخصهای ارزیابی فناوری در سه سطح کشوری، مؤسسهای و فردی، ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم بین ارزیابی با توسعه و بهبود آموزش مهندسی بررسی شده است. راهکارهای به دست آمده از این نتایج میتواند سبب توسعه آموزش مهندسی در کشور و جهتگیری آن به سمت تربیت مهندسانی با تواناییهای فناورانه بشود.
کلید واژگان
شاخص ارزیابی فناوریتوسعه آموزشهای مهندسی
کشور فناور
مؤسسات فناور
افراد فناور
مهندس فناور
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
مربی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری دانشگاه امیر کبیراستاد دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر کل واحدهای تحقیقاتی و قطب های علمی دانشگاه امیر کبیر
شاپا
1607-23162676-4881




