• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 20, شماره 79
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 20, شماره 79
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی چالش‌های برنامه درسی رشته مهندسی برق به‌منظور بازنگری و نوسازی

    (ندگان)پدیدآور
    بحری گمچی, کبریسامری, مریمعبدلی سلطان احمدی, جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    424.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالش­های برنامه درسی مهندسی برق از دیدگاه اعضای هیأت­علمی و دانشجویان به­منظور اصلاح و بازنگری است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع­آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعه ­آماری موردمطالعه در این پژوهش، اعضای هیأت­علمی و تمام دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه صتعتی ارومیه  است که ­از میان اعضای هیأت­علمی 22 نفر به صورت سرشماری به­عنوان نمونه اعضای هیأت­علمی و 164 نفر بر اساس جدول مورگان به­عنوان نمونه آماری دانشجویان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­های پژوهش از دو پرسش­نامه محقق­ساخته­ استفاده شد که روایی و پایایی پرسش­نامه­ها از نظر استادان و متخصصان حوزه، مورد تأیید قرار گرفت. به­منظور تجزیه­وتحلیـل اطلاعـات از روش­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز روش­های آمار استنباطی شامل آزمون تی تک­نمونه­ای و تی دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی برنامه درسی آموزش مهندسی برق، در هشت بعد از ابعاد نه­گانه برنامه درسی شامل اهداف آموزشی، محتوا، فعالیت­های یادگیری، راهبردهای تدریس، مکان، گروه­بندی و ارزشیابی با چالش­هایی مواجه است. همچنین از نظر دانشجویان برنامه درسی مهندسی برق در تمام ابعاد نه­گانه برنامه درسی با چالش­هایی مواجه است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که لازمه موفق و اثربخش بودن برنامه درسی مهندسی برق توجه به چالش­ها و نواقص مطرح­شده از سوی اعضای هیأت علمی و دانشجویان وتلاش برای رفع این چالش­ها است.
    کلید واژگان
    برنامه درسی
    مهندسی برق
    چالش
    اعضای هیأت‌علمی
    دانشجویان

    شماره نشریه
    79
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2018.132633.1549
    http://ijee.ias.ac.ir/article_84321.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334546

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب