ارائه الگوی رفتار مصرف در اسلام با رویکرد تحلیل مضمون با تمرکز بر آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام
(ندگان)پدیدآور
افجه, سید علی اکبرمصباحی مقدم, غلامرضاخاشعی ورنامخواستی, وحیدترابی, احمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
الگوی رفتار مصرف در هر جامعه، در تخصیص منابع برای تولید انواع کالا، توزیع آن و همچنین توسعهی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقشی تعیین کننده دارد. در این مقاله با رویکردی اسلامی به این حوزه پرداخته شده است و تلاش بر این است که با تکیه بر آیات قرآن کریم به عنوان منبع اصلی دینی، الگوی اسلامی رفتار مصرفکننده تبیین و ارائه شود؛ به عبارت دیگر مسئله اصلی این پژوهش، پرسش از دلالتهای عملی آیات قرآن کریم در رفتار مصرفکننده است. برای پاسخ به این مسئله همه آیات قرآن کریم، با روش تحلیل مضمون مورد مطالعه و شناسهگذاری قرار گرفت. در مرحلهی اول 300 آیه از آیات قرآن کریم که به نوعی با موضوع مقاله مرتبط بود جدا و در مرحله تحلیل، 900 شناسه احصا شد. شناسهها در قالب مضمونها دسته بندی و پالایش و با توسعهی دامنهی مطالعه، به تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی و روایات تفسیری ذیل آیات، شواهد بیشتری برای مضمونهای اصلی گردآوری و تحلیل شد. بر این اساس با استخراج 4 مضمون فراگیر، 8 مضمون یکپارچه ساز و 17 مضمون پایه، درختواره مضامین رفتار مصرف در قرآن کریم استخراج و الگوی رفتار مصرف از منظر قرآن کریم ارائه شده است.
کلید واژگان
"مصرف""رفتار مصرف"
"تحلیل مضمون"
"آیات قرآن کریم"
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناستاد، گروه الهیات، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش رفتار و منابع، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2251-69802645-5234



