بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها از دیدگاه اسلامی
(ندگان)پدیدآور
طالب نیا, قدرت الهرجب دری, حسینخانی ذلان, امیررضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر در مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها از دیدگاه اسلامی با روش FANP است. مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت از دیدگاه اسلامی به اهمیت ابعاد اسلامی در مسئولیت اجتماعی آنان اشاره دارد. در این راستا، ابتدا متغیرهای پژوهش با کاربردی کردن الگوی دیبلا و الفیومی (2016) و همسو کردن آن با محیط ایران تهیه شد. سپس با کسب نظر 17 نفر از متخصصان حوزه حسابداری اسلامی به شیوه دلفی، پاسخها جمعآوری و به شیوه فرایند تحلیل شبکه فازی آزمون شد. یافتهها نشان داد که از چهار معیار ذکر شده، در ابتدا نظام اخلاقی اسلامی، در مرحله دوم اصول تجارت اسلامی، سپس سامانه سود و زیان و در انتها مقررات حسابداری و حسابرسی اسلامی دارای بیشترین میزان اهمیت است. در نتیجه، لازم است تا با توجه به اهمیت این موارد مسیر گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی از دیدگاه اسلامی را مورد توجه قرار داد.
کلید واژگان
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتمسئولیتپذیری اسلامی
حسابداری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایراندانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
شاپا
2251-69802645-5234



