مرور دوره 23, شماره 90 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
بداء در نظام فلسفی صدرالمتألهین (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-06-22)صدرالمتألهین با جامعنگری به تبیین بداء ثبوتی و بداء اثباتی پرداخته است. بداء ثبوتی عبارت است از وقوع محو و اثبات در نفوس جزئی افلاک که مرتبهای از مراتب علم الهی اند. این محو و اثبات در اثر تأثیرگذاری افعال اختیاری بندگان ...
 
- 
شیخ ابوالحسن اشعرى و بازنگرى در عقاید اهل حدیث (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-06-22)شیخ اشعرى در سن چهل سالگى از مکتب اعتزال دورى جسته و به مکتب اهل حدیث پیوسته است. وی تبرّى خود از معتزله را در مسجد جامع بصره در سال 305 ق اعلام نمود. در عین حال او تمام عقاید اهل حدیث ـ و در پیشاپیش آنان احمد ابن حنبل ـ ...
 
- 
تبیین و نقد پدیدارشناسیدین (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-06-22)«پدیدارشناسی» در تحولات تاریخی خود معنای ثابتی نداشته است. این اصطلاح پیشینهای تا سخنان افلاطون و ارسطو، و در دورة جدید سخنان دکارت دارد. این گرایش، به دست هوسرل، تحولی بنیادین یافت. پدیدارشناسی دین، با انشعاب از پدیدارشناسی ...
 
- 
روششناسی کلامی ابوالصلاح حلبی (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-06-22)ابوالصلاح تقی بن نجم بن عبیدالله حلبی (374- 447 ق) فقیه و متکلم امامی قرن پنجم و از شاگردان سید مرتضی و شیخ طوسی میباشد. او به لحاظ روش کلامی، متعلّق به مکتب عقل گرای غیر فلسفی متکلّمان شیعی بغداد است. بر پایه این روش، ...
 
- 
منشأ عصمت (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-06-22)عصمت و مسائل پیرامون آن، فصل مهمی از مباحث «نبوت و امامت» را به خود اختصاص داده است. یکی از پرسشهای جدّی درباره عصمت این است که: منشأ و عامل عصمت معصومان: چیست؟ در این زمینه از سوی متفکران اسلامی پاسخهایی ...
 
- 
انسان و خلافت الهی (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-06-22)خردورزی دربارة حقیقت انسان و ترسیم جایگاه وجودی او در منظومة هستی، اصیلترین تلاشی است که آدمی پیوسته بدان مشغول بوده و عقل و نقل بر آن تأکید فراوان کرده است. کشف ساحتهای وجودی انسان بدون استمداد از آموزههای وحیانی، غیر ...
 



