بداء در نظام فلسفی صدرالمتألهین
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, محمد علی
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صدرالمتألهین با جامعنگری به تبیین بداء ثبوتی و بداء اثباتی پرداخته است. بداء ثبوتی عبارت است از وقوع محو و اثبات در نفوس جزئی افلاک که مرتبهای از مراتب علم الهی اند. این محو و اثبات در اثر تأثیرگذاری افعال اختیاری بندگان بر نفوس افلاک میباشد. نفوس افلاک بندگان مطیع حق بوده و افعال آنها اسناد حقیقی به خدا دارد. بنابراین نفوس جزئی افلاک هم از مراتب علم الهیاند و هم از مراتب فاعلیّت الهی، و بداء نیز اسناد حقیقی به خدا دارد. بداء اثباتی عبارت است از اتّصال نفوس انبیاء و اولیاء به نفوس جزئی افلاک و دریافت دو خبر متفاوت در یک موضوع. صدرالمتألهین لوح محفوظ را نفس کلّی فلک دانسته و لوح محو و اثبات را نفوس جزئی افلاک میداند. به اعتقاد ایشان علم عنائی الهی و قضای الهی از وقوع بداء مبرا هستند. دیدگاه صدرالمتألهین در کنار نقاط قوت فراوانی که دارد، کاستیهایی نیز دارد که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است.
کلید واژگان
بداءقضاء
لوح محفوظ
لوح محو و اثبات
نفس کلّی فلک
نفوس جزئی افلاک
شماره نشریه
90تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01



