تبیین مدل تصمیمگیری شهودی در فضای عدم قطعیت ناشی از نوآوری (مور مطالعه:شرکتهای دانشبنیان)
(ندگان)پدیدآور
جهانی کیا, امیرحسینحضوری, محمد جوادیداللهی, مهدیآذر, عادلنوع مدرک
Textاکتشافی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصمیمگیری در شرکتهای نوآور و دانشبنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یکسو و تأثیرگذاری تصمیمها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژهای است. عدم قطعیت در فضای کسبوکار شرکتهای نوپا و مبتنیبر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث میشود که تصمیمگیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیمگیری استفاده نمایند. هدف از این پژوهش مطالعه و شناخت توصیفی تصمیمگیری شهودی در شرکتهای فناور و دانشبنیان بوده است. با توجه به ماهیت شهود، روش به کار گرفته شده در این پژوهش، کیفی (داده بنیان) و براساس تحلیل مصاحبههای صورت گرفته بوده است. نتایج حاکی است که شواهد کافی درخصوص استفاده تصمیمگیران شرکتهای دانشبنیان از شهود در فضای عدم قطعیت وجود دارد و اطلاعات و زمان عوامل علی ایجاد عدم قطعیت هستند. علاوهبر این مشخص شد که تجربه و شهود رابطه نزدیکی باهم دارند و الگوهای ذهنی و کنجکاوی متغیرهای مرتبط با آنها هستند. محیط ناپایدار کسبوکار نیز نقش عامل زمینهای را تصمیمگیری شهودی ایفا مینماید. افزایش سرعت تصمیمگیری، خلاقیت و کاهش احساس پشیمانی از پیامدهای مثبت و افزایش خطاهای تصمیمگیری نیز از پیامدهای منفی استفاده از شهود هستند.
کلید واژگان
تصمیمگیری شهودیعدم قطعیت
نوآوری
فناوری
شرکتهای دانشبنیان
اداره امور عمومی
شماره نشریه
125تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
شاپا
2322-522X2538-600X




