• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر سلامت عمومی، عزت‌نفس و استرس ادراک شده در دانش‌آموزان دختر متوسطه یزد

    (ندگان)پدیدآور
    امیدیان, مرتضیعباسی, نسرینافشانی, سید علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    282.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر بهبود سلامت روان و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه یزد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و گروه پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یزد بودند که با روش تصادفی طبقه‌ای خوشه‌ای مرحله‌ای از دانش‌آموزان کلاس‌های سال اول مدارس ناحیه 1 شهر یزد انتخاب گردید. دانش‌آموزان به صورت تصادفی در یکی از وضعیت‌های گروه آزمایش ، گروه گواه و گروه پلاسیبو قرارگرفتند. تعداد شاگردان در هر گروه 30 نفر بود. گروه آزمایش در 9 جلسه 75 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های مقابله با استرس قرارگرفتند. در گروه پلاسیبو دانش‌آموزان در مورد پیشگیری از برخی از بیماری‌ها مورد آموزش قرارگرفتند. دانش‌آموزان قبل و بعد از آزمایش توسط پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، عزت‌نفس کوپراسمیت و استرس ادراک شده کوهن مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان در گروه آزمایش ضمن کاهش نمره‌ها در استرس ادراک شده به صورت معنی‌داری در سلامت عمومی گلدبرگ عملکرد بهتری داشتند و شاخص‌های مشکلات در آن‌ها کاهش یافت. به‌علاوه در نمره عزت‌نفس بهبودی معنی‌داری در مقایسه با دو گروه دیگر داشتند. نتایج با توجه به دیدگاه‌های نظری و پژوهش‌های مربوط مورد بحث قرارگرفت.
    کلید واژگان
    مهارت مقابله با استرس
    سلامت عمومی
    عزت‌نفس
    استرس ادراک شده
    دانش‌آموزان دختر

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز،گروه روان‌شناسی تربیتی
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه یزد
    دانشیار دانشگاه یزد،گروه مطالعات اجتماعی

    شاپا
    2538-5755
    2588-6126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.12005
    http://jacp.scu.ac.ir/article_12005.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295437

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب