نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیدیان, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorافشانی, سید علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:05:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:05:54Z
dc.date.available1399-07-09T06:05:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:05:54Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-14en_US
dc.date.submitted1394-01-25fa_IR
dc.identifier.citationامیدیان, مرتضی, عباسی, نسرین, افشانی, سید علیرضا. (1394). اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر سلامت عمومی، عزت‌نفس و استرس ادراک شده در دانش‌آموزان دختر متوسطه یزد. دستاوردهای روانشناسی بالینی, 1(2), 83-98. doi: 10.22055/jacp.2015.12005fa_IR
dc.identifier.issn2538-5755
dc.identifier.issn2588-6126
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.12005
dc.identifier.urihttp://jacp.scu.ac.ir/article_12005.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295437
dc.description.abstractهدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر بهبود سلامت روان و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه یزد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و گروه پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یزد بودند که با روش تصادفی طبقه‌ای خوشه‌ای مرحله‌ای از دانش‌آموزان کلاس‌های سال اول مدارس ناحیه 1 شهر یزد انتخاب گردید. دانش‌آموزان به صورت تصادفی در یکی از وضعیت‌های گروه آزمایش ، گروه گواه و گروه پلاسیبو قرارگرفتند. تعداد شاگردان در هر گروه 30 نفر بود. گروه آزمایش در 9 جلسه 75 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های مقابله با استرس قرارگرفتند. در گروه پلاسیبو دانش‌آموزان در مورد پیشگیری از برخی از بیماری‌ها مورد آموزش قرارگرفتند. دانش‌آموزان قبل و بعد از آزمایش توسط پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، عزت‌نفس کوپراسمیت و استرس ادراک شده کوهن مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان در گروه آزمایش ضمن کاهش نمره‌ها در استرس ادراک شده به صورت معنی‌داری در سلامت عمومی گلدبرگ عملکرد بهتری داشتند و شاخص‌های مشکلات در آن‌ها کاهش یافت. به‌علاوه در نمره عزت‌نفس بهبودی معنی‌داری در مقایسه با دو گروه دیگر داشتند. نتایج با توجه به دیدگاه‌های نظری و پژوهش‌های مربوط مورد بحث قرارگرفت.fa_IR
dc.format.extent282
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofدستاوردهای روانشناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofAchievements of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.12005
dc.subjectمهارت مقابله با استرسfa_IR
dc.subjectسلامت عمومیfa_IR
dc.subjectعزت‌نفسfa_IR
dc.subjectاسترس ادراک شدهfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دخترfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر سلامت عمومی، عزت‌نفس و استرس ادراک شده در دانش‌آموزان دختر متوسطه یزدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز،گروه روان‌شناسی تربیتیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه یزد،گروه مطالعات اجتماعیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage83
dc.citation.epage98


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد