• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثرات تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر توانایی تصویرسازی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    یاوری کاتب, میثممقدس تبریزی, یوسفشهربانیان, شهنازغرایاق زندی, حسنبه جامه, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    787.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات تحریک الکتریکی فراجمجمه­ ای بر توانایی تصویرسازی دانشجویان بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. از بین دانشجویان تربیت ‌بدنی دانشگاه تهران 60 نفر به شکل در دسترس انتخاب، و به‌صورت تصادفی در چهار گروه دوتایی شم (کنترل) و آنودال (آزمایش)، (هرکدام 15 نفر) مربوط به نقطه P4 و F4 قرار گرفتند. قبل و بعد از تحریک الکتریکی فراجمجمه­ ای آزمودنی­ ها پرسشنامه تصویرسازی حرکتی-3 را کامل کردند. تحلیل داده­ ها نشان داد بین پیش ­آزمون و پس ­آزمون تمامی متغیرها تفاوت معنادار وجود دارد و مشخص گردید بین دو گروه آنودال و شم در دو نقطه P4 و F4 در تصویرسازی حرکتی و تصویرسازی درونی تفاوت معناداری وجود دارد. در بررسی تفاوت بین دو نقطه P4 و F4 مشخص گردید، بین دو نقطه برای اثربخشی بر توانایی تصویرسازی تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر پیشنهاد می­ شود که از تحریک الکتریکی مستقیم مغز در یکی از نقاط P4 یا F4 به‌عنوان راهبردی برای بهبود و افزایش توانایی تصویرسازی ذهنی درونی در ورزشکاران و نیز بیماران به‌منظور باز توانی سود جست.
    کلید واژگان
    تصویرسازی
    تحریک الکتریکی فراجمجمه ای
    تمرین ذهنی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    اﺳﺘﺎدﯾﺎر داﻧﺸﮑﺪه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ. داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، تهران، ایران
    استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.
    استادیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2018.68182
    https://japr.ut.ac.ir/article_68182.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289067

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب