اثرات تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر توانایی تصویرسازی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
یاوری کاتب, میثممقدس تبریزی, یوسفشهربانیان, شهنازغرایاق زندی, حسنبه جامه, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر توانایی تصویرسازی دانشجویان بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. از بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران 60 نفر به شکل در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در چهار گروه دوتایی شم (کنترل) و آنودال (آزمایش)، (هرکدام 15 نفر) مربوط به نقطه P4 و F4 قرار گرفتند. قبل و بعد از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای آزمودنی ها پرسشنامه تصویرسازی حرکتی-3 را کامل کردند. تحلیل داده ها نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون تمامی متغیرها تفاوت معنادار وجود دارد و مشخص گردید بین دو گروه آنودال و شم در دو نقطه P4 و F4 در تصویرسازی حرکتی و تصویرسازی درونی تفاوت معناداری وجود دارد. در بررسی تفاوت بین دو نقطه P4 و F4 مشخص گردید، بین دو نقطه برای اثربخشی بر توانایی تصویرسازی تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که از تحریک الکتریکی مستقیم مغز در یکی از نقاط P4 یا F4 بهعنوان راهبردی برای بهبود و افزایش توانایی تصویرسازی ذهنی درونی در ورزشکاران و نیز بیماران بهمنظور باز توانی سود جست.
کلید واژگان
تصویرسازیتحریک الکتریکی فراجمجمه ای
تمرین ذهنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران.اﺳﺘﺎدﯾﺎر داﻧﺸﮑﺪه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ. داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، تهران، ایران
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.
استادیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.




