ساخت و مطالعه ویژگیهای روان سنجی مقیاس سه بعدی دلبستگی نوجوان به معلم
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاکنون در زمینه دلبستگی نوجوان به معلم مقیاسی مستقل معرفی نشده است. هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس سه بعدی دلبستگی نوجوان به معلم و بررسی ویژگیهای روان سنجی آن است. در این پژوهش، به صورت تصادفی نمونهای به تعداد 493 نفر (328 دختر و 165 پسر) انتخاب شدند. مجموعه اطلاعاتی که بر اساس مطالعه منابع اصلی درباره دلبستگی و مصاحبه، و سوالات باز پاسخ در مورد دلبستگی به معلم بدست آمد، پس از خلاصه کردن و حذف موارد تکراری، مورد استفاده قرار گرفت. گزارههای استخراج شده در  حدود 33 گزاره بودند که پس از تعدیلهای آماری، 12 گزاره بر اساس مقیاس لیکرت باقی ماند. تحلیل عاملی اکتشافی بر روی 12 ماده مقیاس اجرا شد و 3 عامل "دلبستگی ایمن"، "دلبستگی اجتنابی" و "دلبستگی اضطرابی" انتخاب شدند. در ادامه جهت برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید که شاخص های برازش، برازش مطلوب مدل را تایید کردند. پایایی سوالات نیز به روش آلفای کرونباخ به دست آمد. بنابراین، با توجه به یافتههای پژوهش این مقیاس را میتوان برای سنجش دلبستگی نوجوان به معلم از سوی دانش آموزان معرفی و پیشنهاد کرد.
کلید واژگان
معلممقیاس
دلبستگی ایمن
دلبستگی اجتنابی
دلبستگی اضطرابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01



